O știre recentă de la MEN care m-a bucurat pentru că vine să
valideze și să continue
inițiative
similare în domeniul implicării școlii în problemele comunității:
Ministrul
Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie, şi John May, directorul executiv al
Fundaţiei Duke of Edinburgh's International Award, au semnat marţi, 25 iunie,
un Protocol-cadru de parteneriat. Obiectivul protocolului îl reprezintă
promovarea Programului Award, prin care Fundaţia propune o abordare non-competitivă
şi activităţi de voluntariat, care să contribuie în mod concret la dezvoltarea
personală a elevilor şi studenţilor şi la implicarea acestora în problemele
comunităţii. Mai multe pe
http://www.edu.ro/index.php/pressrel/20072
De peste 15 ani sunt promotoarea entuziastă
a ceea ce eu numesc deschiderea școlii către comunitatea locală prin
implicarea elevilor în activităţi care să vină în sprijinul comunităţii şi care
să facă parte dintr-un demers bine planificat şi organizat la nivel
instituțional și integrat în curriculumul școlar. Prin anii 98, în cadrul unui
proiect cu un partener britanic, am organizat în Dâmbovița primele concursuri
interșcoli de proiecte de acțiune civică voluntară în comunitate în
domenii legate de ecologie și caritate, iar prin 2000, după modelul unor
programe și materiale pe care am avut ocazia să le analizez în SUA, am structurat un concept și un cadru general
pentru ceea ce înseamnă învățarea prin servicii în beneficiul comunității
– tipuri de servicii, etapele și caracteristicile unui program, idei cheie,
exemple și sfaturi pentru profesorii care vor să inițieze astfel de programe ( Școală
și comunitate, Editura Humanitas, 2002).
În 2004 am aplicat ideile respective în cadrul unui proiect
de mare succes derulat în județele Brăila, Galați și Vrancea prin Centrul
Educația 2000+ ( am prezentat metodologia și proiectele derulate de școli în “Educaţia
civică prin activităţi extraclasă – ghid pentru profesori”, Editura Polirom, 2004 și “Educaţia civică prin activităţi extraclasă – culegere de bune practici”),
iar ulterior am inclus această teorie în toate publicațiile și proiectele care
au abordat problematica legăturii dintre
școală și comunitate (Proiectul pentru învățământ rural al MEN, diverse ghiduri
de management etc.).
Lecții învățate:
- şcoala trebuie să-şi asume rolul
de instituţie comunitară principală, organizaţie cu iniţiative care să ducă la
parteneriate şi cooperare şi care să dinamizeze şi să dezvolte o comunitate
- şcoala trebuie să fie
iniţiatoarea unor programe educaţionale
care să se deruleze în comunitatea în care aceasta se află și să urmărească
creşterea calităţii vieţii în comunitatea respectivă şi promovarea unor valori
precum responsabilitate, cooperare, întrajutorare etc.
-trebuie să se facă o deosebire
majoră între programele de învăţare prin servicii în folosul comunităţii și
acţiunile de voluntariat pentru comunitate sau de cele prin care se organizează
simple servicii în folosul comunităţii deoarece activitatea de sprijin pentru
comunitate este integrată în curriculumul
academic, este bine planificată şi
evaluată, iar elevii reflectează asupra
experienţei de prestare a serviciilor şi aplică
ce au învăţat în activităţi concrete
-participarea într-un program de
învăţare prin servicii în folosul comunităţii îmbunătăţește performanţele academice ale elevilor, le
dezvoltă atitudinea civică şi contribuie la dezvoltarea lor personală.