vineri, 24 mai 2024

Fii bine cu tine!

Meseria de profesor este una dintRE cele mai stresante din câte există. Numeroase studii realizate în alte țări (la noi nu s-au făcut!) arată că foarte mulți profesori sunt stresați, au semne de anxietate și de burnout. De exemplu, Teachers Wellbeing Index 2023 din Marea Britanie semnalează că:


 În cursurile mele pe tema stării de bine în școală și în cartea mea pe același subiect le spun profesorilor că starea lor de bine este atât o responsabilitate individuală, cât și una colectivă. 

Dacă vor avea ei înșiși grijă de ei și își vor pune singuri masca de oxigen, profesorii ar fi bine să ia în considerare următoarele recomandări, care sunt elaborate pe baza experienței mele de profesoară și directoare, precum și ca urmare a numeroaselor discuții cu profesori din țară și din Republica Moldova.


Toate aceste acțiuni te vor împiedica să ajungi în stare de epuizare (burnout), fără chef să te duci la clasă, obosit și nervos. 

A fi bine cu tine e o condiție pentru a fi un profesor bun.


marți, 21 mai 2024

Curs gratuit





Cu ocazia Outdoor Classroom Day de pe 23.05.2024 vă invit miercuri, 22.05.2024, ora 18, la un webinar GRATUIT, gratuit (adică nu îl finanțează nimeni) cu tema „Învățarea în afara sălii de clasă (ÎASC)”. Am 99 de locuri pentru educatoare, profesori și directori, o să dau accept în ordinea intrării pe ZOOM, aici:

Meeting ID: 812 7249 2082
Passcode: 786455

sâmbătă, 18 mai 2024

Reggio Emilia, cei mai buni



M-am specializat în abordarea Reggio Emilia pentru educație timpurie timp de trei ani, între 2010 și 2013, când am lucrat alături de alți colegi români și de experți ai Reggio Children Italia și ai Associació de Mestres Rosa Sensat din Spania pentru a crea premizele de transfer al acestui model și în contextul românesc. Am scris pe blog primele articole din România despre cum arată și cum sunt organizate cele mai bune grădinițe din lume (vreo 15 postări, începând cu anul 2013), am acreditat la minister două cursuri de formare pentru educatoare, am scris împreună cu experți Reggio Children două suporturi de curs consistente, iar în 2014 am realizat prima traducere în lb. română a poemului scris de întemeietorul modelului RE, Loris Malaguzzi, „Cele 100 sunt aici.”

Mă bucur că, peste zece ani de la experiența mea cu RE, am fost din nou implicată într-un eveniment dedicat acestei teme, conferința „Cele 100 de limbaje ale copilului – introducere în abordarea educațională Reggio Emilia”, București, 17 mai 2024, organizată de Grădinița Equilibrum, Primăria Municipiului Bucureşti și Kinderpedia.
Așa ar trebui să construim educația în România, să punem cărămidă peste cărămidă, să așezăm ce se face peste ce s-a făcut deja, să combinăm creativ experiența vastă și solidă a celor mai în vârstă din acest domeniu, cu entuziasmul și energia tinerilor. Luatul mereu de la capăt și combinațiile pe interese sunt păguboase.

luni, 13 mai 2024

Curs despre evaluarea la nivelul școlii

E un curs pe care l-am conceput acum doi ani, l-am făcut și cu școli din PNRAS.

Prima parte este despre tendințe actuale privind evaluarea, metode și tehnici moderne de evaluare (autoevaluarea/reflecția, evaluarea autentică, interevaluare, PBL - produs și proces, evaluarea lucrului pe grupe, feedback, evaluarea contribuției la discuții, evaluarea cu descriptori de performanță) și tot felul de exemple de tehnici de evaluare formativă.

A doua parte este despre evaluarea profesorilor la nivelul școlii, acolo unde trebuie să se facă, cu timp și proceduri pentru observații, feedback, discuții individuale și furnizarea de sprijin pentru îmbunătățirea activității la clasă. Dau și modele de fișe și scheme de evaluare pe care le poate utiliza conducerea unei școli pentru a-și evalua profesorii. Contact pe e-mail.

duminică, 12 mai 2024

Feedback curs Școala Geaca

 


„Cursul "Prevenirea și reducerea abandonului școlar prin creșterea stării de bine" pare să abordeze o temă importantă și actuală în domeniul educației. Este esențial să se recunoască că starea de bine a elevilor poate influența semnificativ succesul lor școlar și, implicit, poate reduce abandonul școlar.

Apreciez că acest curs se concentrează pe prevenirea și reducerea abandonului școlar printr-o abordare care pune accentul pe bunăstarea elevilor. Abordarea bazată pe starea de bine poate implica dezvoltarea abilităților socio-emoționale, crearea unui mediu școlar pozitiv și susținător, precum și implicarea activă a tuturor actorilor din comunitatea școlară în sprijinirea succesului academic al elevilor.

De asemenea, cred că este important ca acest curs să ofere strategii practice și instrumente eficiente pentru profesori, consilieri școlari și alți profesioniști implicați în educație, pentru a-i ajuta să identifice și să răspundă nevoilor elevilor într-un mod eficient.

În final, succesul unui astfel de curs poate fi evaluat în mod concret prin impactul său asupra ratei de absenteism și abandon școlar, precum și prin îmbunătățirea performanței academice și a stării generale de bine a elevilor.” (Barbos)

„Consider faptul că acest curs a fost unul extrem de valoros, deoarece ne-a impărtășit idei și cunoștințe teoretice pentru a putea aborda problemele legate de abandonul școlar și pentru a promova starea de bine în rândul elevilor. Totodată, acest curs a acoperit subiecte precum tehnici de motivare a elevilor, de gestionare a stresului și a anxietății în cadrul spațiului școlar, a creării unei atmosfere relaxante în timpul orelor de curs, tehnici pe care le putem aplica cu ușurință la clasă. De asemenea, acest curs ne-a oferit strategii de comunicare eficientă cu elevii și părinții.” (Remeș)

„Informațiile primite la cursul „Prevenirea și reducerea abandonului școlar prin creșterea stării de bine” sunt benefice in relațiile profesori -elevi, profesori-părinti, dar și în relațiile dintre colegi.” (Boca)

„Cursul "Prevenirea și reducerea abandonului școlar prin creșterea stării de bine" a fost extrem de valoros și util. Ne-am concentrat pe modalități practice de a sprijini elevii și profesorii în dezvoltarea lor emoțională, în speranța de a reduce abandonul școlar și de a îmbunătăți succesul lor educațional. Am apreciat în mod special abordarea problemei, care a inclus aspecte legate de sănătatea mentală, gestionarea stresului și construirea relațiilor pozitive între elevi și cadrele didactice.

A fost un curs bine documentat, cu exemple practice din alte școli, iar experiența doamnei formatore a fost extrem de valoroasă, caldă și apropiată de cadrele didactice. Având în vedere că a lucrat în școli, se simte empatia și faptul că înțelege foarte bine contextul. Mi-a plăcut mult, ne-am simțit bine împreună și mă bucur că am avut ocazia să particip la acest curs.” (Popa)

    „Mi a plăcut acest curs și mi s-a părut folositor deoarece am primit informații utile legate de ”starea de bine”, care influențează foarte mult demersul didactic.” (Moldovan)

„Mi-a plăcut  mult cursul, formatorul foarte  potrivit pentru asta, mi-a plăcut cum a interacționat cu noi și că nu a fost genul de formare pur teoretică. Exemplele din viața reala a școlii cu care a presarat pe ici pe colo formarea au fost binevenite și cred ca așa reții și mult mai ușor anumite informații decât dacă ar fi fost doar teoretice. Adica am vorbit despre lucruri reale și nu din carți. Mă bucur că am participat la acest curs!” (Heresteșan)

„Cursul, fiind concentrat pe prevenirea si si reducerea abandonului scolar a fost bine primit, cu informatii utile privind dezvoltarea starii de bine atat pentru elevii scolii cat si pentru cadrele didactice si parintii educabililor, fiindca stim ca, atunnci cand un elev sau un cadru didactic este dedicat si implicat 100% in ceea ce face, si rezultatele vor fi pozitive.” (Mureșan)

„După participarea la cursul "Prevenirea și reducerea abandonului școlar prin creșterea stării de bine", există câteva idei și schimbări pe care le-aș putea implementa în școală pentru a sprijini mai bine bunăstarea elevilor și pentru a reduce abandonul școlar:

1.           Implementarea programelor de dezvoltare a abilităților socio-emoționale

2.           Crearea unui mediu școlar pozitiv și susținător

3.           Identificarea și intervenția timpurie:

4.           Îmbunătățirea comunicării și implicarea părinților

5.           Evaluarea și ajustarea continua.” (Barbos)

„În urma finalizării acestui curs, aș putea propune mai multe ore de consiliere pentru elevi, dar și pentru părinți. În felul acesta am putea avea o colabarare și mai strânsă cu părinții și am putea identifica din timp problemele existente. Totodată, aș promova și realiza mai multe activități extrașcolare care ar putea contribui la starea de bine  a elevilor. De asemenea, am putea crea un program de mentorat, de consiliere în afara orelor de curs pentru elevii în dificultate, apelând mai mult la ajutorul Asistenței sociale, Autorităților locale.”(Remeș)

„-predarea cu o mentalitate deschisă, deoarece mentalitatea este modul în care îi vedem pe ceilalti in relationarea zilnica;

-cancelaria, holul, sala de clasă, să fie un spațiu primitor, colorat, vesel ridicând astfel nivelul energetic al elevilor și al profesorilor;

- trebuie imprimată elevilor ideea că nu pot reuși dacă nu au și eșecuri;

- descoperirea punctelor forte ale elevilor și punerea acestora în evidență prin sarcini concrete, astfel aceștia se vor simți valorizați.” (Boca)

„După acest curs, intenționez să introduc mai multe practici și resurse în școală pentru a sprijini starea de bine a elevilor și cadrelor didactice. Acest lucru ar putea include implementarea unor programe de educație socio-emoțională, organizarea sesiunilor regulate de consiliere pentru elevi și furnizarea de resurse suplimentare pentru gestionarea stresului și a anxietății. De asemenea, voi lucra la crearea unui mediu școlar mai deschis și mai receptiv, în care elevii să se simtă în siguranță și susținuți în eforturile lor academice și personale.” (Popa)

„Calendarul stării de bine și Activități în aer liber” (Moldovan)

”Dacă vrem să schimbăm ceva, trebuie să începem schimbarea cu noi. Vom observa atunci că cei din jurul nostru se schimbă.”

„Am înțeles următoarele idei din cursul prezentat și voi începe să le aplic:

-starea de bine a elevilor și a cadrelor didactice reprezintă un element esențial în obținerea unei educații de calitate.

- starea de bine este strâns legată de promovarea unei educații de calitate, care pune în prim plan oamenii și relațiile sociale dintre aceștia, emoțiile lor și sentimentele.

-o educație de calitate se bazează pe utilizarea unor resurse bogate în conținut interactiv, care pune accent pe comunicare, colaborare, creativitate și flexibilitate în gândire.

-elevii care se simt mai bine la școală sunt capabili să obţină rezultate mai bune din punct de vedere academic și non-academic.

- profesorii care se simt confortabil la școală au un mai bun randament profesional.

Inteligența emoțională (competențe personale, competențe și abilități sociale) și factorii noncognitivi (tăria de caracter, perseverența, cooperarea, sentimentul de apartenență, încrederea în sine etc.) sunt buni predictori pentru bunăstarea emoțională a elevilor și profesorilor, pentru atingerea unor rezultate înalte în școală și în viață în general. Întreaga strategie didactică trebuie să includă dimensiuni ale dezvoltării inteligenței emoționale și a factorilor non-cognitivi ale elevilor, iar formarea inițială și continuă a cadrelor didactice să urmărească acest laturi în breasla profesorală.” (Heresteșan)

„Cel mai esential, cred eu, crearea unui mediu scolar pozitiv si o mai buna implicare a parintilor, avand o comunicare deschisa cu acestia.” (Mureșan)


miercuri, 8 mai 2024

7 mituri despre starea de bine

Lucrez de câțiva ani intens cu profesori și directori din România și din Republica Moldova pe subiectul stării de bine în școală, pe baza unei viziuni personale, care pornește de la ideea că a aduce starea de bine înseamnă să îți transformi școala, să o reinventezi, să pornești reforma din interior. Consider că, sub umbrela unui program care să vizeze starea de bine a profesorilor, elevilor și părinților, școlile pot desfășura un proces de schimbare profund, care să le plaseze pe traiectoria unei altfel de educații, una modernă și adaptată nevoilor și așteptărilor noilor generații de copii. Din această perspectivă, demontez cu plăcere unele mituri care mai apar, din când în când, legate de acest subiect:

1. a aduce starea de bine înseamnă că ne simțim mereu bine, râdem și suntem fericiți. NU e așa, tot procesul e unul amplu, dificil și de durată, pe care îl transformăm în țintă strategică de atins în 4 ani. 




2. starea de bine înseamnă lipsa regulilor, a disciplinei și a rigorii. NU e așa, ci dimpotrivă, la fundația procesului punem organizare, planificare și reguli asumate. Construim o casă a stării de bine începând cu această fundație. 




3. dacă aducem starea de bine în școală înseamnă că nu ne mai focalizăm pe învățare. NU, studiile au demonstrat că rezultatele școlare se îmbunătățesc, dacă punem accent pe starea de bine.



4. tema e ușoară, oricine poate vorbi despre starea de bine în școală. NU e așa, e un concept complex, care are nevoie de studiu profund și formare specializată.



5. starea de bine e necesară doar când stăm rău și avem probleme în școală. NU, starea de bine e dincolo de tot și de toate ce se întâmplă într-o școală, e un mod de a exista, care necesită atenție permanentă.



6. starea de bine nu se măsoară. BA DA, există și indicatori, și metode, și instrumente pentru a face acest lucru.



7. există alte priorități într-o școală, mai importante decât starea de bine. NU, ea e prima prioritate, o condiție de a rezolva alte probleme și a funcționa eficient și eficace ca instituție școlară. 






marți, 7 mai 2024

Un nou curriculum în Republica Moldova



Republica Moldova are de azi un nou concept de dezvoltare a curriculumului școlar, a cărui viziune generală este de „a alinia curriculumul național la nevoile pieței muncii, la provocările globale și de a asigura competitivitatea elevilor la nivel internațional.”

Pe scurt, va fi un curriculum mai flexibil, cu mai puține discipline de studiu, care va da și posibilitatea elevilor să aleagă ce vor studia, în funcție de competențe și interese.
În plus, se va pilota și un model de plan cadru alternativ, care va putea fi implementat de școlile care vor dori să facă asta din 2025. Adică, pilotare așa cum trebuie, toate școlile implementează aceeași intervenție, nu fiecare face ce vrea, cum se face la noi marea pilotare.

Conceptul răspunde așteptărilor societății privind descongestionarea curricula școlară, relevanța studiilor pentru realizarea nevoilor, aptitudinilor și intereselor elevilor, valorificarea noilor educații, timpului pentru instruire, optimizării efortului cognitiv al elevilor și asigurării unui curriculum relevant, accesibil și coerent. Documentul conține un set de valori și principii, un profil de formare cu descrierea competențelor cheie vizate, finalitățile pe cicluri de învățământ, variante de planuri-cadru, modalități de implementare a reformei curriculare și foi de parcurs, adică planificarea intervențiilor vizate.
Bravo, Republica Moldova!

Documentul poate fi citit AICI

sâmbătă, 4 mai 2024

Sărbătoare în tihnă!



Am ieșit puțin din bucătărie și am dat o fugă în grădină să vă trimit un pic de cer de Pucioasa și niște bujori în culoarea mea preferată, ivoar. Sărbătoare în tihnă!