De curând, am lansat Edu Lab Romania (http://edu-lab-romania.blogspot.ro/+facebook: https://www.facebook.com/edulabromania?ref=hl), o inițiativă menită să contribuie la dialogul național despre reformarea
școlilor românești și să propună o
viziune despre cum am dori să arate și să funcționeze o școală din România,
viziune care sperăm să influențeze la un moment dat și politicile publice.
Edu Lab Romania promovează bune practici, idei și inițiative inovatoare din domeniul
educației din Romania și din lume. De asemenea, Edu Lab Romania lansează
dezbateri pe teme actuale și specifice sistemului de învățământ și de
formare, caută și propune soluții de îmbunătățire a politicilor și
practicilor educaționale din România și sprijină procesele interne de dezvoltare instituțională
ale școlilor, în direcția adaptării acestora la nevoile și
interesele celor care sunt copiii lumii de azi și adulții de mâine.
Manifestul Edu Lab Romania:
Când
reformele de sus în jos întârzie sau nu sunt eficace, singura formă de a
îmbunătăți calitatea educației este așa numita reformă din interior, schimbarea
de jos în sus, care să fie realizată și asumată la nivelul unei școli de
manageri și profesori dedicați și responsabili.
Noi
credem că o școală tradițională
trebuie să-și genereze și să își activeze forțele proprii prin care să se dezvolte
instituțional, să se reinventeze pentru a deveni o instituție performantă, în
care se face educație de calitate.
În viziunea
noastră:
- o școală trebuie să fie un loc primitor, vesel și colorat, în care
copiii să vină cu plăcere și în care să se simtă proprietari și nu oaspeți de fiecare zi;
- o școală trebuie să fie o școală pentru fiecare, care să asigure
progresul tuturor
elevilor săi, dincolo de ceea
ce s-ar putea aştepta de la ei, date fiind rezultatele anterioare şi mediul
socio – cultural din care provin;
- o școală trebuie să se asigure că fiecare copil atinge cele mai înalte standarde de care este capabil;
- o școală trebuie să aibe în vedere copilul
ca întreg, preocupându-se de dezvoltarea tuturor elementelor de personalitate ale acestuia şi nu numai de
transmiterea unui set de cunoştinţe;
- o școală trebuie să dezvolte creativitatea
fiecărui copil;
- o școală trebuie să garanteze minima
civilizaţie a absolvenţilor ei în sensul unui comportament de bun cetăţean;
- o școală trebuie să valorifice potențialul noilor
tehnologii în interesul și spre binele copiilor;
- o școală trebuie să se se amelioreze
continuu şi să devină o organizaţie care învaţă, instituţie capabilă să
infuzeze orice schimbare generată de sistem /societate.
Suntem
convinși că schimbarea de jos în sus poate fi realizată la orice nivel al
școlii – de către profesori la
clasele la care predau și în colectivele
în care lucrează, de către responsabili ai unor diverse comisii, de către
director sau alți reprezentanți ai managementului școlii, de către părinți și
chiar de către elevi.
În
acest demers, directorii au rolul să acționeze ca adevărați lideri școlari, capabili să coalizeze
toate energiile generatoare de reformă existente la nivelul școlii, să motiveze echipa de
profesori și să își asume provocările unui astfel de demers.