Reprezentanți ai
guvernului au făcut zilele acestea declarații în legătură cu intenția de a
extinde programul Școala după școală (ȘDȘ) la nivel național și a identifica
surse de finanțare. Având în vedere rezultatele
unui proiect în care am lucrat timp de 2 ani (beneficiar ISJ Dâmbovița)
consider că un astfel de program nu numai că este o soluție viabilă pentru
sistemul de învățământ românesc, dar este chiar o necesitate, în special pentru
copiii de la ciclul primar care provin din medii dezavantajate și care locuiesc
în comunități sărace. Monitorizarea și evaluarea programului au scos în
evidență schimbări majore, în unele cazuri de-a dreptul surprinzătoare, în ceea
ce privește progresul elevilor cuprinși în programul ȘDȘ, progres înregistrat atât la nivel academic și în plan cognitiv, cât și la nivelul deprinderilor
și atitudinilor și în plan emoțional.
Principala lecție învățată
însă din acest proiect este că derularea unor programe ȘDȘ eficiente și eficace
este un demers complex ce necesită acțiune convergentă la nivel național, care
să aibă în vedere:
- o atentă proiectare (analize de nevoi, crearea
unui concept specific fezabil, elaborarea unor instrumente de lucru etc.)
- parteneriate complexe
între toți factorii interesați ( MEN, școli, ISJ-uri, autorități locale și
județene, părinți, elevi, ONG-uri etc.)
- analiza bunelor practici
de programe after-school și a literaturii de specialitate din alte țări ( de
ex., experiențele din SUA, care sunt diverse în ceea ce privește conținutul și
grupurile de elevi cărora li se adresează, dar și cele din Canada și Marea
Britanie etc.)
- utilizarea întregii
expertize și a resurselor existente în sistem ( de ex., experții români care au
lucrat în proiecte prin care s-au conceput și implementate programe ȘDȘ,
profesorii care au fost formați și au derulat astfel de programe, școlile în care s-au
derulat cu succes programe ȘDȘ,
activișți din ONG-uri cu oferte de programe educaționale pentru copii, policy/concept
papers, rapoarte și analize elaborate de diverse instituții în cadrul unor
proiecte etc.)
În elaborarea unui concept
al programului ȘDȘ care să fie viabil la nivel național trebuie avute în vedere
și analizate cu atenție și rigurozitate aspectele care vizează finanțarea, metodologia
programului, formarea profesorilor care vor lucra cu copiii, spațiile în care
se vor desfășura activitățile, curriculumul programului, modalitățile de
monitorizare și evaluare, implicarea părinților, asigurarea mesei zilnice etc.
Dacă ne referim doar la
spațiile în care să se deruleze un program ȘDȘ, din proiectul POSDRU 64110 am
învățat că acesta nu trebuie să fie sala de clasă, ci unul special amenajat și
dotat cu echipamente și mobilier
adecvate care să permită organizarea activităților pe arii de interes, astfel
încât să se ofere elevilor cuprinși în program posibilitatea de a citi, de a
utiliza computerul, de a lucra individual, în grup/pereche, de a-şi dezvolta abilităţile
specifice, de a realiza proiecte individuale sau de grup, de a desfăşura
activităţi recreative, de a îndeplini responsabilităţi, de a crea sentimentul
apartenenţei la comunitatea grupului.
|
Sala ȘDȘ la Școala Potlogi, Dâmbovița |
|
Sala ȘDȘ la Școala Ungureni Râncaciov Dâmbovița |
Organizarea
funcţională a spaţiului trebuie să
prevadă zone pentru primire, întâlnire
şi joc, lectură, linişte, învăţare
individuală, pentru activităţi de grup
sau pereche, pentru media, rutine,
pictură. Sălile în care se derulează
programe ȘDȘ trebuie să fie dotate cu mobilier modular, dulapuri pentru bibliotecă,
mese pentru calculatoare, table, flipchart, computere, videoproiector, aparat
de fotografiat, imprimantă, panouri pentru expunerea lucrărilor etc. De
asemenea, este nevoie să se asigure un spaţiu corespunzător pentru
servirea mesei, cu utilităţile corespunzătoare: chiuvetă, cuptor, mese etc.
|
Spațiu de lecții și teme în sala ȘDȘ Școala Ungureni |
|
Spațiu de lecții și teme în sala ȘDȘ Școala 3 Pucioasa, Dâmbovița |
|
Spațiu de joc în sala ȘDȘ Șc.Radu cel Mare Târgoviște |
|
Spațiu de joc în sala ȘDȘ Șc Brănești Ilfov |
|
Spațiu de joc în sala ȘDȘ Șc Potlogi Dâmbovița |
|
Spațiu de lectură în sala ȘDȘ Șc Poiana Dâmbovița |
|
Spațiul IT în Șc Poiana Dâmbovița |
|
Spațiul de întâlniri și discuții în sala ȘDȘ Șc Poiana Dta |
Informații și resurse suplimentare se găsesc pe site-ul proiectului POSDRU 64110
și în publicația Prevenirea abandonului școlar - ghid de bune practici - in secțiunea Publicații