Astazi, Cesaria Evora ar fi implinit 73 de ani.Sodade, sadness.
Pagini
- Acasa
- Despre mine
- Publicatii
- Experienta
- Oferta de cursuri pe teme de educatie
- Cum transformi o scoala
- Vorba de educatie
- Campania „Scoli creative”
- Campania „Toata scoala citeste”
- Clase în aer liber - educație în natură
- Starea de bine in scoala
- Videos
- Fotografii - viața profesională
- Media
- Recunoastere si testimoniale
- Contact
miercuri, 27 august 2014
marți, 26 august 2014
Brain drain or brain gain
The colours on the map indicate whether a country lost or gained more
professionals since 2003. Green means that more brains moved here than
left (brain gain), red means more brains left this country than moving
here (brain drain).
(sursa: http://www.alpbach.org/alpbuzz/where-the-european-brains-move/)
(sursa: http://www.alpbach.org/alpbuzz/where-the-european-brains-move/)
Sir Ken Robinson despre rolul profesorului
Acum patru zile, renumitul Sir Ken Robinson a acordat un interviu pentru WISE (World Innovation Summit for Education) și a vorbit despre rolul profesorilor. După ce ne reamintește
că profesorii sunt artiști și că a preda este o artă, Ken vorbește despre necesitatea formării
profesorilor pe teme de ”creative teaching” și ”teaching creativity”
(da, se poate!), despre curriculumul care trebuie să se adapteze acestei lumi
care se schimbă atât de repede, despre evaluare flexibilă și descriptivă și
despre învățarea din școală care trebuie văzută ca parte a unui proces mai larg, cel al comunității
în care se află.
luni, 25 august 2014
In a Vase on Monday - ca focul
In a Vase on Monday (flowers from my garden) – flori ca focul am cules azi, Trompeta americană și trandafirul Orange Star, mi s-a părut că tot soarele verii s-a scurs doar în ele.
(Thanks to Cathy of ramblinginthegarden for the In a vase on Monday idea)
(Thanks to Cathy of ramblinginthegarden for the In a vase on Monday idea)
-
duminică, 24 august 2014
Vorba de educație (15) - afară
Pe urmele prințeselor Elena și Bălașa Cantacuzino (7) - tabloul
Prințesa Bălașa a fost o pictoriță talentată și a continuat să picteze și în perioada domiciliului forțat de la Pucioasa.Din păcate, nu se știe ce s-a întâmplat cu tablourile sale. Am aflat doar că două se află la Muzeul de artă din Târgoviște. Aseară, însă, am văzut pentru prima dată un tablou pictat de prințesa Bălașa Cantacuzino. Aparține unui prieten din Pucioasa, care locuiește acum în Franța.
Ciudată și frumoasă în același timp alăturarea de gutui și flori de măr înflorit. Prietenul N. zice că gutuile s-ar putea să fie chiar din pomul din grădina lor, de pe strada Olănescu. Era vecin cu Bălașa, care a locuit într-o casă de pe această stradă, probabil prima locuință de domiciliu forțat.
Ciudată și frumoasă în același timp alăturarea de gutui și flori de măr înflorit. Prietenul N. zice că gutuile s-ar putea să fie chiar din pomul din grădina lor, de pe strada Olănescu. Era vecin cu Bălașa, care a locuit într-o casă de pe această stradă, probabil prima locuință de domiciliu forțat.
semnatura printesei pe tablou |
vineri, 22 august 2014
Creating innovators
”IN THIS GROUNDBREAKING BOOK, education expert Tony Wagner
provides a powerful rationale for developing an innovation-driven
economy. He explores what parents, teachers, and employers must do to
develop the capacities of young people to become innovators. In
profiling compelling young American innovators such as Kirk Phelps,
product manager for Apple’s first iPhone, and Jodie Wu, who founded a
company that builds bicycle-powered maize shellers in Tanzania, Wagner
reveals how the adults in their lives nurtured their creativity and
sparked their imaginations, while teaching them to learn from failures
and persevere. Wagner identifies a pattern—a childhood of creative play
leads to deep-seated interests, which in adolescence and adulthood
blossom into a deeper purpose for career and life goals. Play, passion,
and purpose: These are the forces that drive young innovators.
Wagner shows how we can apply this knowledge as educators and what parents can do to compensate for poor schooling. He takes readers into the most forward-thinking schools, colleges, and workplaces in the country, where teachers and employers are developing cultures of innovation based on collaboration, interdisciplinary problem-solving, and intrinsic motivation. The result is a timely, provocative, and inspiring manifesto that will change how we look at our schools and workplaces, and provide us with a road map for creating the change makers of tomorrow.
Creating Innovators will feature its own innovative elements: more than sixty original videos that expand on key ideas in the book through interviews with young innovators, teachers, writers, CEOs, and entrepreneurs, including Thomas Friedman, Dean Kamen, and Annmarie Neal. Produced by filmmaker Robert A. Compton, the videos are embedded into the ebook edition in video-enabled eReaders and accessible in this print edition via QR codes placed throughout the chapters or via www.creatinginnovators.com.”(Amazon.com.)
Wagner shows how we can apply this knowledge as educators and what parents can do to compensate for poor schooling. He takes readers into the most forward-thinking schools, colleges, and workplaces in the country, where teachers and employers are developing cultures of innovation based on collaboration, interdisciplinary problem-solving, and intrinsic motivation. The result is a timely, provocative, and inspiring manifesto that will change how we look at our schools and workplaces, and provide us with a road map for creating the change makers of tomorrow.
Creating Innovators will feature its own innovative elements: more than sixty original videos that expand on key ideas in the book through interviews with young innovators, teachers, writers, CEOs, and entrepreneurs, including Thomas Friedman, Dean Kamen, and Annmarie Neal. Produced by filmmaker Robert A. Compton, the videos are embedded into the ebook edition in video-enabled eReaders and accessible in this print edition via QR codes placed throughout the chapters or via www.creatinginnovators.com.”(Amazon.com.)
Survival Skills
”Schools haven’t changed; the world
has. In the 21st century, mastery of the basic skills of reading, writing, and math is no longer enough.
Thus, work, learning, and citizenship in the 21st century demand that we all know how to think—to reason, analyze, weigh evidence, problem solve. These are no longer skills that only the elites in a society must master; they are essential survival skills for all of us:
TONY WAGNER currently serves as an Expert In Residence at Harvard University's new Innovation Lab. Prior to this appointment, Tony was the first Innovation Education Fellow at the Technology & Entrepreneurship Center at Harvard, and the founder and co-director of the Change Leadership Group at the Harvard Graduate School of Education for more than a decade. His previous work experience includes twelve years as a high school teacher, K-8 principal, university professor in teacher education, and founding executive director of Educators for Social Responsibility.(Amazon)
update martie 2019 - excelentă prezentare
Thus, work, learning, and citizenship in the 21st century demand that we all know how to think—to reason, analyze, weigh evidence, problem solve. These are no longer skills that only the elites in a society must master; they are essential survival skills for all of us:
- Critical thinking, creative thinking, problem solving
- Collaboration across networks
- Agility and adaptability
- Initiative and entrepreneurialism
- Effective written and oral communication
- Accessing and analyzing information
- Curiosity and imagination”
TONY WAGNER currently serves as an Expert In Residence at Harvard University's new Innovation Lab. Prior to this appointment, Tony was the first Innovation Education Fellow at the Technology & Entrepreneurship Center at Harvard, and the founder and co-director of the Change Leadership Group at the Harvard Graduate School of Education for more than a decade. His previous work experience includes twelve years as a high school teacher, K-8 principal, university professor in teacher education, and founding executive director of Educators for Social Responsibility.(Amazon)
update martie 2019 - excelentă prezentare
joi, 21 august 2014
Frumoșii nebuni ai marilor orașe - scări
marți, 19 august 2014
Vorba de educație (14) - consultare
Din când în când, e important să ne întâlnim cu
elevii noștri, să ne consultăm cu ei și să îi întrebăm cu real interes și nu doar de fațadă și
pentru a mima democrația, ce nu merge în școala românească, în general,
și în școlile lor, în particular. Are dreptate Peter Boyce, inițiatorul programului ”The Independent Project”, când spune: ”It' s crazy that in a system that is meant to teach and help the youth, there is no voice from the youth at all.”
luni, 18 august 2014
Vacanța la țară
Cu gândul la copilăria sa, fotografa poloneză Izabela Urbaniak, a realizat o serie de fotografii cu proprii copii petrecându-și vacanța de vară la țară. O vacanță în natură, fără computer și televizor, de care, din păcate, din ce în ce mai puțini se bucură.
(sursa foto: http://www.boredpanda.org/children-photography-summertime-izabela-urbaniak/)
(sursa foto: http://www.boredpanda.org/children-photography-summertime-izabela-urbaniak/)
Un gând pentru Dan Hăulică
Ani de-a rândul, într-o societate închisă și izolată,
revista ”Secolul 20” a fost pentru mulți dintre noi singura fereastră către ce
se întâmpla în cultura occidentală. Ce bucurie când în anticariate găseam câte
un număr mai vechi, ca cel din fotografie, din 1965! Și pentru asta, îi suntem
recunoscători și domnului Dan Hăulică. Ieri s-a stins un om de valoare, un intelectual de marcă. Dumnezeu să îl odihnească!
Abonați-vă la:
Postări (Atom)