A fost un an în care ați citit acest blog și v-ați inspirat din articolele publicate pentru a vă schimba școlile. Iată cele mai accesate articole din 2021, top 10:
1. 14 lucruri care nu mai au ce să caute într-o școală din secolul 21
Cu speranța că va provoca discuții aprinse despre
viitorul educației, profesorul de învățământ primar și coordonator IT, Ingvi
Hrannar Ómarsson, a făcut o listă cu elementele care caracterizează, din punctul
său de vedere, o școală învechită/demodată/ desuetă în secolul 21:
14 lucruri care nu mai au ce să caute într-o școală
2. De bine, de la firul ierbii - educație pentru oraș
De bine, de la firul ierbii, educație pentru oraș marca Asociația
Komunitas, intervenții urbane, activarea comunităților, școli în
acțiune, frumoșii nebuni ai marilor orașe, ”Spații urbane în acțiune”,
povestea unui proiect de succes. Și a unui lucru bine făcut.
Educație pentru oraș
3. Ce își amintesc copiii despre profesorii lor
Și m-am uitat la tine cum stăteai acolo împovărată de griji și stresată și ți-am zis că
ce contează e să fii cu adevărat acolo
pentru copiii aceia care sunt elevii tăi
. La final, cei mai mulți dintre ei nu își vor aminti ce planuri de
lecție grozave ai scris. Nu își vor aminti ce materiale nemaipomenite ai
afișat pe pereții clasei. Cât
de corect așezate și cât de curate erau rândurile de bănci.
Nu, nu își vor aminti nici de cât de minunat arăta
sala de clasă.
În schimb, își vor aminti de tine.
Ce își amintesc copiii despre profesorii lor
4. Pune-ti singur masca de oxigen
Toate
studiile arată și vedem și vorbind cu ei, că este o perioadă grea pentru
profesori. Din păcate, însă, mulți sunt pe cont propriu, fără prea mult
sprijin din exterior, așa că sfatul meu, cum am mai spus și altădată,
este să își pună singuri masca de oxigen, să aibă fiecare grijă de
propria persoană, cu speranța că vor reuși să se mențină într-o stare de
bine și că vor trece fără probleme peste aceste vremuri.
Pune-ți singur masca de oxigen
5. Sfaturi pentru directorii de școli
Dacă
vă propuneţi ca echipă managerială să introduceţi schimbări la
nivelul şcolii pe care o conduceţi, din experiența proprie și din
lecțiile învățate, vă propun să aveţi în vedere următoarele direcţii
principale de acţiune:
Sfaturi pentru directorii de școli
6. Cum să ajungi director de școală
A ajunge director de școală cred că trebuie să fie o
evoluție normală în carieră a unui profesor (chestia propusă de
unii, cu directori care nu au experiență de școală e foarte
discutabilă!), care are ceva ani de experiență,
care a avut anterior poziții de conducere și coordonare la nivelul
departamentelor școlii, în proiecte de colaborare, care e apreciat
de părinți, elevi și colegi, știe să se poarte, să asculte și să vorbească.
Cum să ajungi director de școală
7. Cum începem noul an școlar
Așa cum am mai spus
de multe ori în anul care a trecut, cred că va trebui să schimbăm
mult modul în care ne relaționăm cu elevii și în care concepem
lecțiile, felul în
care colaborăm în cancelarie și în care conducem școlile.
Vă recomand ca la
începutul anului școlar care vine să aveți în vedere starea de bine în școală
și să:
Cum începem noul an școlar
8.Unde este vocea profesorilor și a directorilor?
Unde este vocea profesorilor și a directorilor, unde sunt organizațiile profesionale, care în alte țări au un cuvânt de spus în luarea deciziilor?
Unde este vocea profesorilor?
9. Despre clasele în aer liber
Exact în ultima zi din iulie,
am
lansat campania „Clase în aer liber în România” și am propus școlilor de
la noi să amenajeze spații de învățare în aer liber, în curtea sau în
grădina școlii, ca o soluție la lipsa de spațiu cu care s-au confruntat
în
pandemie, dar nu numai, căci statul afară e o soluție bună, în general,
orele
afară, în natură, fiind speciale, iar conceptul de „outdoor learning”
fiind unul
tot mai diseminat.
De atunci, există multe școli care
au preluat ideea, astfel încât avem astăzi, în diverse locuri din țară, astfel
de clase.
Despre clasele în aer liber
10.Scaunul autorului
„Scaunul
autorului” este o metodă de lucru care mi-e tare dragă (am văzut-o
prima oară prin anul 2000, în programul „Reading and Writing for
Critical Thinking”, la a cărui aducere în România am contribuit, vezi aici)
și pe care am
folosit-o adesea la clasă sau în cursurile de formare. Se utilizează la
finalul
unei activități de scriere liberă, creativă (pe care o putem desfășura
la multe discipline de studiu!!), când autorii sunt invitați să
împărtășească
cu colegii ceea ce au scris, așezându-se pentru aceasta pe un scaun
special, pe
care scrie chiar așa, „scaunul autorului”. E un moment de sărbătorire a
ceea ce scriu elevii/ cursanții. Scaunul autorului