vineri, 18 octombrie 2013

Uniforma în școli - lecții învățate



Foto din arhiva personală
Acum o săptămână, un grup de parlamentari a depus un proiect de lege de (re)introducere a uniformei școlare începând cu anul viitor. Este o inițiativă care, ca multe altele, trece neobservată și fără o dezbatere amplă la nivel național, care ar fi avut cel puțin rolul de a evidenția complexitatea problemei și multitudinea de aspecte pe care o uniformă obligatorie sau lipsa acesteia le implică (se pare că e mai important de urmărit cu abnegație ce fac zi de zi false vedete fără ocupație!). Discuții publice pe această temă ar fi fost cu atât mai importante cu cât chiar respectiva inițiativă legislativă a fost motivată de un parlamentar printr-un argument care sună cel puțin anacronic: "prin introducerea uniformelor şcolare se doreşte recrearea acelui spirit de respect între omul de la catedră şi elevul care stă în bancă, pentru că, de foarte multe ori, în foarte multe şcoli, nu ştim care este elevul şi care este profesorul". În școli, ca și în orice altă instituție în care oamenii muncesc împreună, respectul trebuie câștigat prin competență și comportament, și nu impus prin diverse alte căi. 

Din experiența personală de profesoară și directoare de școală,  argumentele  în favoarea introducerii uniformei în școli se găsesc în cu totul alte zone. În 1991, cred că în premieră în România, am introdus la Școala 4 din Pucioasa o uniformă școlară croită după modelul celor pe care le văzusem în diverse cărți englezești pe care le primisem odată cu ajutoarele trimise după revoluție: pentru fete - fustă plisată în carouri roșii, sacou bleumarin, cravată din materialul fustei, iar pentru băieți – sacou bleumarin cu revere și batistă în carouri roșii, pantaloni bleumarin, cămașă albă și cravată în carouri roșii.Am început cu elevii clasei a V-a a cărei dirigintă eram și, treptat, uniforma a fost generalizată la nivelul întregii școli. Începând cu anul 2000, odată cu vizitele pe care le făceau la școala din Pucioasa sute de profesori și inspectori din toată țara,  modelul și chiar culorile au fost preluate de numeroase școli (de ex., Școala 11 din București). 

Sept 1991 - prima uniformă modernă din România de după 1990,
introdusă la cls. a Va a Școlii 4 Pucioasa 

Uniforma a avut rolul să creeze sentimentul de apartenență la o comunitate specifică de care copiii erau mândri - școala lor, să nu pună în evidență prin îmbrăcăminte diferențele dintre copiii mai sărmani și cei care proveneau din familii mai înstărite, cred că s-a îmbunătățit și frecvența și chiar disciplina.Părinții au primit foarte bine introducerea uniformei, au considerat că le era mai comod să îi îmbrace zilnic pe copii cu uniforma și nu cu alte haine. Puteau cumpăra materialul de uniformă de la un magazin din oraș, care a răspuns solicitării școlii de a se aproviziona special cu respectivul material. Părinții care nu își puteau permite să confectioneze uniformele pentru copiii lor erau ajutați de școală, iar cu timpul, prin Consiliul elevilor, s-a creat un sistem prin care copii din școală își donau uniformele atunci când le rămâneau mici sau când terminau clasa a 8a.

Pe de altă parte, sunt de acord și cu ideea că uniforma poate să însemne uniformizare și, implicit, imposibilitatea ca un elev să își exprime personalitatea, să își evidențieze individualitatea și  să aleagă cu ce să se îmbrace. Există și soluții de mijloc, așa numitul dress code care le dă elevilor o multitudine de variante în ceea ce privește îmbrăcămintea purtată la școală, interzicând însă anumite elemente precum fustele foarte scurte, bluzele gen maieu etc.

La nivel mondial, există o varietate de abordări, sunt sisteme de învățământ în care uniforma este obligatorie (Anglia, Japonia, Brazilia, Singapore, China, Mexic, Australia, Africa de Sud, Ghana, Thailanda etc.), altele în care nu este (Italia, Finlanda, Franța, Germania, Spania, SUA etc.), iar în Coreea de Sud este un sistem combinat, uniforma fiind obligatorie doar începând cu ciclul gimnaziul. Majoritatea școlilor private din lume au uniforme, în timp ce în sistemul de stat se constată tendinte diferite – de exemplu, în SUA se constată o creștere semnificativă a procentului de școli care au introdus uniforma, iar în Rusia uniforma nu a fost obligatorie între 1994-2013, dar a fost reintrodusă în această toamnă. În Turcia a existat obligativitatea purtării uniformei până în anul 2012 când s-a renunțat la această prevedere, iar în Germania și Franța sunt în prezent dezbateri aprinse pe această temă. 

Cu sau fără uniformă, la nivel de sistem sau de fiecare școală este o decizie care cred că trebuie luată după ce îi întrebăm și pe cei care o vor purta sau nu, adică pe ELEVI, ce vor.

Uniforma Scolii 174 Bucuresti - foto de pe site-ul scolii
Uniforma la Sc 28 Galati: foto de pe site-ul scolii
Uniforma la Scoala Mea - Bucuresti - foto preluata de pe site-ul institutiei


Uniforma Scolii Poiana, Dambovita - foto din arhiva personală
Uniforma Scolii Europene Bucuresti - foto din arhiva personală



GHANA - sursa photo:

JAPONIA -sursa photo:
CHINA - sursa photo:

INDIA - sursa photo:

INDONEZIA - sursa photo:

FILIPINE - sursa photo:

CUBA -sursa photo:

AUSTRALIA -sursa photo:

KENIA - sursa photo:

SIRIA -sursa photo:

SRI LANKA - sursa photo:

MEXIC - sursa photo:

THAILANDA - sursa photo: http://mashable.com/2013/08/24/school-uniforms-around-the-world/

NIGERIA - sursa photo:

Un comentariu:

  1. O fost eleva, Doinita Ionescu, m-a rugat sa pun acest comentariu pe blog, deoarece ea nu a reusit si mi l-a trimis pe facebook. Multumesc, Doinita!

    Dna diriginta nici nu stiti cat ma bucur sa vad poza de inceput 😊 . Mereu cand vorbesc despre anii scolii nu am cum sa nu vorbesc si de dvs. Pot spune ca cea Mai buna diriga a mea si profesoara de engleza. Lucrez in Londra ca teacher si tot ceea ce Vizitez, stilul de viata, scolile de aici ma fac sa ma gandesc la anii de scoala generala. Ani in care am ramas cu frumoase amintiri de la lectiile de engleza si de la studentii englezi veniti sa faca ore de engleza cu noi. M-am bucurat sa vad poza postata de Dvs cu generatia noastra. Putin nostalgica am fost , recunosc, pentru ca mi-am amintit cum am intrat in clasa a 5C si anii parcursi si practic ce schimbare a fost pt scoala, oras, judet , poate chiar la nivel de tara introducerea unei clase de engleza intensiv si purtarea unei uniforme scolare. Uniforma a jucat un rol foarte Important in promovarea acestei clase de engleza, zic eu. Ma bucuram nespus cand in drum spre scoala oamenii ne priveau zambind si placut impressionati de faptul ca purtam uniforme. Stiau ca facem parte de la Sc. 4, clasa de engleza. Si Mai mult de atat stiau ca mergem la scoala pt ca purtam uniforma. Cum spuneam mai devreme, traind acum in Londra si uitandu-ma putin in Trecut as putea spune ca eram o clasa "rupta" de aici de la o scoala din Anglia😊 . Tot ceea ce s-a realizat si investit in anii aceia nu poate nimeni sa anuleze acum. A fost un inceput frumos si foarte bine realizat . Ma bucur ca am facut parte din inceputul acela . Sincer imi este dor de Dvs , de orele de engleza si dirigentie. Mi-as dori, daca as putea, sa dau timpul inapoi si sa fiu iar la Scoala nr. 4 din Pucioasa, in clasa a V-a C , imbracata frumos in uniforma la o ora de dirigentie.

    RăspundețiȘtergere