Photo credits: Școala Gimnazială “Adrian Păunescu” Pitești, |
De câțiva ani, promovez starea de bine în școală, ca o prioritate a sistemului de învățământ aflat în plin proces de recuperare a pierderilor de învățare și de sănătate mintală cauzate de pandemie.
În ghidul despre
acest subiect („Hai cu starea de bine în școală!”, Corint, 2021), pe care l-am elaborat pentru profesori, directori și părinți și
în cursurile mele prezint detaliat și ideile de mai jos prin care profesorii pot crea o
stare de bine în rândul elevilor cu care lucrează, pot îmbunătăți relațiile cu
aceștia și, în final, rezultatele școlare și sănătatea emoțională a copiilor, astfel încât școala să fie una cu bucurie:
- În fiecare zi sau la fiecare oră alocați 5 minute unei conversații nonacademice, în care copiii să vorbească despre întâmplări recente, noutăți din viața lor sau a familiilor.
- Copiii să vă simtă că sunteți acolo pentru ei – fiți atenți la tonul vocii, la modul de adresare, zâmbiți, aveți umor, relatați povești și întâmplări personale din viața de familie sau legate de hobbiuri, comunicați prietenos, cu mesaje personalizate pentru fiecare copil.
- Practicați regulat un salut specific la intrarea în clasă, în fața ușii.
- Introduceți momente de pauză în lecție („brain breaks”), care pot consta în exerciții de mișcare a corpului, jocuri, cântece, câteva minute de meditație.
- Oferiți sprijin și feedback în mod constant, întrebați-i pe copii ce activitate le-a plăcut, creați momente de reflecție asupra a ceea ce au învățat, focalizați-vă nu atât pe conținut, cât pe proces și vorbiți cu elevii despre cum și de ce au învățat.
- Introduceți un moment de mindfulness pe parcursul programului de școală, câteva minute de meditație sau de accent pus pe respirație.
- Creați un mediu fizic școlar prietenos, vesel și colorat, o clasă, o școală și o curte în care copiii vin cu drag și se simt bine.
- Concepeți și realizați activități prin care să copiii să își exprime zilnic emoțiile.
- Amenajați clase în aer liber și petreceți cât mai mult timp acolo. Învățarea în natură este una plăcută și benefică.
- Implicați-i pe copii în luarea deciziilor privind activitatea clasei, puneți preț pe ideile lor, întrebați-i ce cred despre ceea ce se face în școală și ce ar schimba.
- Evaluați ce știu elevii, nu ce nu știu și nu transformați testele și probele de evaluare în momente care aduc anxietate și panică. Folosiți metode de evaluare prietenoasă, scrieți scurte mesaje de încurajare elevilor înainte de testări și examene.
- Petreceți toate pauzele cu elevii dumnevoastră în curtea școlii, faceți mișcare cu ei, puneți muzică și dansați.
- Dezvoltați creativitatea elevilor, lăsați-i să-și exprime liber ideile, să pună întrebări și nu le îngrădiți imaginația. Nu folosiți prea multe fișe care îi învață să gândească în șabloane.
- Nu le dați copiilor teme multe, ci puține, relevante și creative, de exemplu, să își intervieveze părinții pe o temă legată de curriculum, să privească un documentar și să scrie o cronică, să facă o mică cercetare în comunitate etc.
- Și nu uitați ceea ce spun de ceva timp, fiecare copil este bun la ceva, iar rostul școlii este să descopere la ce este bun fiecare și să îl ajute să se dezvolte în această direcție.
Succes!
1.
Cam așa procedez, dar nu întotdeauna se văd rezultate.
RăspundețiȘtergereRezultatele se văd în timp, nu renunțați!
Ștergere