miercuri, 4 ianuarie 2023

Busola educației, și cunoștințe, și abilități


 

Văd că este distribuită o postare a unui fost decident în sistemul de învățământ, una pe care o consider periculoasă prin faptul că se promovează o idée total nepotrivită în aceste vremuri pentru educația de la noi ( când încercăm și noi să ieșim din modelul „turnării de cunoștințe în capul elevilor”), o abordare depășită de multe sisteme educaționale moderne, de mulți profesori inovatori și de multe școli reformatoare și, anume, că avem nevoie de carte, domnule, de cunoștințe, domnule, și nu de abilități pentru a ne putea descurca în lumea în care trăim, dragă, nu de gândire critică, de educație pentru mediu și alte prostii.

Eu zic că avem nevoie de ambele, și de cunoștințe, și de abilități și chiar și de atitudini, toate deodată, nu mai întâi unele, apoi altele, vă amintiți de celebrul triunghi echilateral cu acești trei termeni în vârfuri, care era prezentat pe la cursuri acum ani buni. Cercetarea din ultimii ani confirmă nevoia de noi paradigme de învățare, de alte așteptări ale noilor generații de copii, de noi cerințe pe piața muncii ( de ce or fi dorind oare angajatorii  să aibă, în primul rând, persoane care gândesc critic și sunt creative?), de alte roluri pentru școli și pentru profesori în contextul noilor tehnologii care ne-au schimbat viața.

OECD, în studiul ”Universal Basic Skills”, 2015, menționează că țările ar trebui să se îndrepte spre sisteme de educație care să transmită și să formeze următoarele: cunoștințe de bază în discipline cheie, creativitate, colaborare, gândire critică, curiozitate, curaj, rezistență la stres, deci toate, la pachet, un demers făcut cu îndemânare și profesionalism. Și tot OECD a lansat  proiectul”Future of Education and Skills 2030”,  cu scopul de a ajuta țările să își pregătească sistemele de învățământ pentru viitor (uri). În cadrul acestui proiect a fost creat modelul, cadrul conceptual din imaginea de mai sus (pe care îl găsiți și în ultima mea carte), denumit  (nu întâmplător, se dorește a fi un instrument de sprijin pentru a naviga în viitor și a avea viața pe care ne-o dorim) „Busola de învățare 2030”, o cercetare complexă, la care au participat guverne locale, experți recunoscuți, școli, profesori și elevi. Și iată ce avem aici: deprinderile de bază (core foundations): citit, scris, socotit, dar și alfabetizare digitală și utilizare a datelor, apoi competențele transformatoare - abilitatea de a crea noi valori, de a reconcilia tensiuni și de a rezolva di­leme, dar și de asumare a responsabilităților și cuprinderea într-un proces de învățare care în­seamnă anticipare, acțiune și reflecție.

Probabil că există mai multe versiuni ale unui posibil viitor pe care ni-l dorim cu toții mai bun, dar cea care are în centru starea de bine este una împărtășită de foarte multe comunități educaționale, iar eu, una, rezonez cu ea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu