Numai de bine despre ”starea de bine” . Pentru că
educația nu mai este doar despre performanțe academice și rezultate la
examene, ci și despre copilul care are nevoie să se dezvolte ca ființă umană
complexă.
Despre starea de bine în școli se vorbește în lume de ceva ani și sunt multe și definițiile, și abordările. Modelul
creat de Konu și Rimpela (School Well-being Model, 2002) este folosit în multe
țări și împarte ”starea de bine” dintr-o
școală în 4 categorii: condițiile de lucru ( referitoare la mediul fizic
școlar, hrană, servicii de asistență medicală, consiliere etc.), relațiile de tot felul
(profesori-elevi, elevi-elevi, profesori-părinți etc.), modul în care elevii își dezvoltă potențialul și primesc feedback și încurajare și starea
de sănătate fizică și mintală.
În principal,
a asigura starea de bine a unui elev înseamnă a-l face să se simtă fericit la școală, să fie
mulțumit de el însuși și de relațiile cu cei din jur, să se simtă că are un
rost și un loc al lui în comunitatea școlară. În textele de politici educaționale
australiene se menționează că un elev se află într-o stare de bine dacă
relaționează, are succes și evoluează, înflorește
(connect+succeed+thrive). La englezi, starea
de bine este asociată cu sănătatea
emoțională și există atunci când se constată la copii existența unei game variate și echilibrate de sentimente și trăiri - încredere, deschidere, bucurie, calm, grijă și
atenție față de alte persoane.
Dacă e mai ușor să definim starea de bine, mai greu
e să-i facem loc să se întâmple la
școală, și nu oricum, izolat, pe la anumite ore de curs și pe la unele clase,
ci la nivelul întregii școli ( a whole -school
approach). Vorbim în acest caz de viziune managerială și deschidere pentru a
aborda astfel de aspecte, de planificare
strategică și de o țintă în PDI care să se operaționalizeze în toate planurile
de comisii și departamente, nu doar pe hârtie, ci și în practica de la clasă. O
școală care este interesată de starea de bine a elevilor săi are un etos în
care este valorizată diversitatea, pune
accent și pe învățarea socio-emoțională,
colaborează foarte bine cu părinții și, mai ales, are profesori care sunt ei
înșiși într-o ”stare de bine”.
Pentru a avea elevi într-o stare de bine, recomand implicarea lor în luarea deciziilor, multe acțiuni antibullying, analiza modului în care se face evaluarea pentru a o transforma în una prietenoasă, volum redus al temeleor pentru acasă, cunoașterea și dezvoltarea pasiunilor și intereselor etc. În imagine avem doar o mică idee de cum să diminuăm anxietatea copiilor înainte de teste sau examene-un mesaj scris transmis de profesori, de genul, „avem încredere că vei da azi ce e mai bun în tine”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu