marți, 15 iunie 2021

Factori de risc pentru starea de bine a profesorilor

În ultimii ani a crescut numărul studiilor care vorbesc despre faptul că starea de bine a profesorilor influențează succesul unei școli și performanța elevilor. Nu putem avea succes școlar și copii fericiți, dacă profesorii nu lucrează cu drag și cu plăcere, astfel încât FIECARE copil să înflorească. 

Există numeroase analize care evidențiază faptul că, peste tot în lume, profesorii sunt supraîncărcați și suprasolicitați la locul de muncă și că, tot mai frecvent, în rândul acestei categorii profesionale se manifestă fenomenul de epuizare/burnout. 

Mulți profesori cu care interacționăm se declară nemulțumiți fie de atmosfera din școală și de relațiile cu directorul, fie de numărul mare de documente și de „hârtii” pe care trebuie să le completeze, fie de nenumăratele activități la care sunt obligați să participe în afara orelor de curs. Este deja un adevăr bine‑cunoscut, probat nu doar de studii de specialitate, ci și validat de experiența noastră directă cu elevi, profesori, directori, părinți sau alte categorii care au de-a face cu educația, că: 

starea de bine a elevilor începe cu starea de bine a profesorilor și că

 profesori fericiți = elevi fericiți

Din păcate, însă, meseria de cadru didactic este una dintre cele mai stresante, ceea ce duce, în multe cazuri, la situații în care profesorii suferă de sindromul burnout – epuizare mintală, emoțională și fizică. În acest sens, datele publicate de „Teachers Wellbeing Index 2018”1 ne arată că: 

 67 % dintre profesori se consideră stresați; 

 29% dintre profesori muncesc peste program; 

  74% dintre profesori consideră că principala cauză de stres este neputința de a se deconecta de job;  65% dintre profesori consideră că familia și prietenii sunt principala sursă de sprijin pentru problemele lor de sănătate mintală.

Un studiu realizat în Australia1 menționează faptul că profesorii sunt stresați din diferite cauze: completarea unui număr mare de documente, comportamentul neadecvat al unor elevi, curricula mult prea stufoase. De asemenea, de multe ori, solicitările exagerate ale părinților duc la presiuni din partea conducerii școlii, profesorii fiind nevoiți să facă față unor nevoi de învățare foarte diferite ale elevilor. În plus, utilizarea tehnologiilor educaționale moderne reprezintă pentru mulți profesori o problemă care aduce cu sine mult stres. 

Când vorbim despre starea de bine a profesorilor, multe studii și analize în domeniu menționează următorii factori de risc: 

 solicitările, volumul de muncă și atmosfera în care lucrează; 

  nivelul ridicat de control din instituție, care îi împiedică să își exprime părerea în legătură cu activitatea pe care o desfășoară; 

  lipsa unui sprijin, a încurajărilor din partea directorului și a colegilor și lipsa resurselor; 

  relațiile sociale la locul de muncă – dacă se încurajează sau nu practicile și comportamentele pozitive; 

 rolul lor în organizație – dacă le este clar ce se așteaptă de la ei; 

 schimbarea – cum este ea manageriată și cum le este comunicată.

Despre ce se poate face pentru a crește starea de bine a profesorilor, puteți citi în ghidul „Hai cu starea de bine în școală!”, Ed. Corint, 2021, 2022.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu