miercuri, 29 decembrie 2021

Sărbători cu ARACIP

E clar că ARACIP e o agenție care trebuie reformată, astfel încât profesorii să nu o mai privească ca pe o sperietoare, care aduce cu ea un munte de documente ce trebuie arătate, ci ca pe o oportunitate de a 𝐩𝐫𝐢𝐦𝐢 𝐟𝐞𝐞𝐝𝐛𝐚𝐜𝐤 𝐨𝐛𝐢𝐞𝐜𝐭𝐢𝐯 𝐬̦𝐢 𝐦𝐮𝐥𝐭 𝐬𝐩𝐫𝐢𝐣𝐢𝐧, așa cum se întâmplă în multe țări în care evaluarea se focalizează pe 𝐢̂𝐦𝐛𝐮𝐧𝐚̆𝐭𝐚̆𝐭̦𝐢𝐫𝐞𝐚 situației prezente, iar școlile sunt ajutate să își dezvolte 𝐩𝐫𝐨𝐩𝐫𝐢𝐢𝐥𝐞 𝐦𝐞𝐜𝐚𝐧𝐢𝐬𝐦𝐞 𝐢𝐧𝐭𝐞𝐫𝐧𝐞 𝐝𝐞 𝐞𝐯𝐚𝐥𝐮𝐚𝐫𝐞 și procesele prin care să își optimizeze activitatea, aspecte care vin la pachet cu dezvoltarea 𝐥𝐞𝐚𝐝𝐞𝐫𝐬𝐡𝐢𝐩𝐮𝐥𝐮𝐢 și a 𝐚𝐮𝐭𝐨𝐧𝐨𝐦𝐢𝐞𝐢 unităților de învățământ, redefinirea 𝐫𝐨𝐥𝐮𝐫𝐢𝐥𝐨𝐫 𝐢𝐧𝐬𝐩𝐞𝐜𝐭𝐨𝐫𝐚𝐭𝐞𝐥𝐨𝐫 𝐬̦𝐜𝐨𝐥𝐚𝐫𝐞 și dezvoltarea 𝐦𝐨𝐧𝐢𝐭𝐨𝐫𝐢𝐳𝐚̆𝐫𝐢𝐢 școlilor, pentru a se urmări în ce măsură rezultatele evaluării generează acțiuni de ameliorare.

Așa cum recomanda și OECD – UNICEF ( vezi „Studii OCDE privind evaluarea şi examinarea în domeniul educației – România”, 2017) ARACIP ar trebui „𝑠𝑎̆ 𝑑𝑒𝑚𝑎𝑟𝑒𝑧𝑒 𝑢𝑛 𝑝𝑟𝑜𝑐𝑒𝑠 𝑑𝑒 𝑟𝑒𝑣𝑖𝑧𝑢𝑖𝑟𝑒 𝑖𝑛𝑐𝑙𝑢𝑧𝑖𝑣”, „𝑠𝑎̆ 𝑔𝑒𝑛𝑒𝑟𝑒𝑧𝑒 𝑜 𝑑𝑒𝑓𝑖𝑛𝑖𝑡̦i𝑒 𝑎 𝑢𝑛𝑒𝑖 𝑠̦𝑐𝑜𝑙𝑖 𝑏𝑢𝑛𝑒, 𝑏𝑎𝑧𝑎𝑡𝑎̆ 𝑝𝑒 𝑝𝑟𝑜𝑔𝑟𝑒𝑠𝑢𝑙 𝑒𝑙𝑒𝑣𝑖𝑙𝑜𝑟, 𝑐𝑎𝑙𝑖𝑡𝑎𝑡𝑒 𝑠̦𝑖 𝑒𝑐𝑖𝑡𝑎𝑡𝑒𝑠̦𝑖𝑠𝑎̆ 𝑒𝑙𝑎𝑏𝑜𝑟𝑒𝑧𝑒 𝑠𝑡𝑎𝑛𝑑𝑎𝑟𝑑𝑒 𝑚𝑎𝑖 𝑝𝑢𝑡̦𝑖𝑛𝑒 𝑠̦𝑖 𝑚𝑎𝑖 𝑝𝑢𝑡̦𝑖𝑛 𝑠𝑡𝑢𝑓𝑜𝑎𝑠𝑒 𝑠̦𝑖 𝑐𝑜𝑚𝑝𝑙𝑖𝑐𝑎𝑡𝑒, 𝑐𝑎𝑟𝑒 𝑠𝑎̆ 𝑛𝑢 𝑓𝑖𝑒 𝑜 𝑝𝑜𝑣𝑎𝑟𝑎̆ 𝑝𝑒𝑛𝑡𝑟𝑢 𝑠̦𝑐𝑜𝑙𝑖, 𝑐𝑖 𝑠𝑎̆ 𝑙𝑒 𝑎𝑗𝑢𝑡𝑒 𝑠𝑎̆ 𝑠e 𝑐𝑜𝑛𝑐𝑒𝑛𝑡𝑟𝑒𝑧𝑒 𝑎𝑠𝑢𝑝𝑟𝑎 𝑎𝑠𝑝𝑒𝑐𝑡𝑒𝑙𝑜𝑟 𝑐𝑒𝑖𝑒 𝑝𝑒𝑛𝑡𝑟𝑢 𝑖̂𝑚𝑏𝑢𝑛𝑎̆𝑡𝑎̆𝑡̦𝑖𝑟𝑒𝑎 𝑎𝑐𝑡𝑖𝑣𝑖𝑡𝑎̆𝑡̦𝑖𝑖 𝑙𝑜𝑟.” Astfel, s-ar putea face marele pas, pe care îl recomandă OECD, de la accentul pus pe 𝒄𝒐𝒏𝒇𝒐𝒓𝒎𝒂𝒓𝒆 și bifarea unor indicatori îndepliniți, la 𝒊̂𝒎𝒃𝒖𝒏𝒂̆𝒕𝒂̆𝒕̦𝒊𝒓𝒆𝒂 efectivă a activității școlilor.

În loc să vizeze aceste schimbări atât de necesare, ministerul încearcă în aceste zile ( total nepotrivită perioada, cu Crăciun, sărbători, vacanță) să schimbe structura ARACIP și să o subordoneze politic, cu un Consiliu ai cărui 15 membri sunt numiți, și nu selectați, din care fac parte doar 6 experți în evaluare și acreditare, restul fiind persoane fără competențe specifice în domeniu, adică 5 reprezentanți ai MEN, unul de la ministerul apărării, unul de la ministerul de interne și unul de la IGSU, plus ( conflict clar de interese!) un reprezentant al Asociației Școlilor Particulare. A schimba componența Consiliului nu înseamnă că reformezi ARACIP. Nu știu de ce nu mai corespunde actuala formă de organizare a acestei instituții, dar știu, cu siguranță, că evaluarea, autorizarea și acreditarea unităților de învățământ, care sunt principalele activități ale acestui consiliu, nu pot fi făcute decât de specialiști în domeniu, deci de un grup de experți, din care să nu facă parte nimeni altcineva care nu are expertiză în domeniu.

Datorită reacției societății civile, care a avut reprezentanți la dezbaterea organizată pe 27 decembrie ( la ora 8 dimineața (!!!), cu un număr redus de persoane acceptate!!), proiectul de H.G. al ministerului a fost retras de la avizare. Să vedem ce se va întâmpla în viitor, sper ca anul 2022 să aducă atât de necesara înțelepciune în luarea deciziilor privitoare la educație.

Altfel, în grădina mea a înflorit iasomia de iarnă.

 

 
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu