vineri, 5 noiembrie 2021

Raport CE privind starea de bine în școală 2021

 

Într-un raport publicat în septembrie anul acesta și intitulat ”A Systemic, Whole- School Approach to Mental Health and Well-Being in Schools in the EU”, Comisia Europeană pune la dispoziția statelor membre un cadru de lucru pentru a dezvolta politici și programe specifice. Ce mă bucură enorm este faptul că abordarea europeană este similară cu ceea ce am gândit și eu pe această temă în 2020 și am scris în cartea mea în primăvara lui 2021, „Hai cu starea de bine în școală!”.

Elementele cheie ale acestui cadru sunt cele de la nivelul clasei și cel al școlii. 

La nivelul clasei, contează un curiculum, care include educația socio-emoțională (conștientizarea emoțiilor, identitate pozitivă, stima de sine, empatia, construirea relațiilor, colaborarea, rezolvarea constructivă a conflictelor), dezvoltarea rezilienței și aspectele de bază ce țin de sănătatea mintală; un climat pozitiv, menit să stârnească o stare de bine, unul care se construiește pe practici incluzive, autonomia elevilor, egalitate și învățare colaborativă; formarea profesorilor, astfel încât să devină competenți să dezvolte o stare de bine. 

La nivelul școlii, e nevoie de un climat pozitiv, caracterizat de conectivitate, respect reciproc, sentimentul apartenenței și de relații de colaborare între profesori, elevi, părinți și membri ai comunității; apoi, este importantă implicarea elevilor în luarea deciziilor privind planificarea, implementarea și evaluarea politicilor școlii, practicilor și intervențiilor; implicarea părinților în viața școlii și acțiuni de menținere a stării de bine a profesorilor. 

 Dintre recomandările raportului pentru statele membre le menționez pe următoarele:

👉Promovarea sănătății mintale ca scop al educației în sec. 21.

👉Infuzarea temei sănătății mintale și a stării de bine în curriculumul național și în pedagogie.

👉Includerea unor criterii de succes privind sănătatea mintală și starea de bine pentru evaluarea școlilor.

👉Adoptarea unei abordări la nivelul întregii școli ( a whole-school approach) privind sănătatea mintală și starea de bine. 

👉Prioritizarea formării profesorilor pe teme referitoare la sănătatea mintală și starea de bine.

Concluziile prezentate la finalul raportului merg în direcția necesității transformării sistemelor educaționale și a practicilor de predare tradiționale în școli. Ele presupun schimbări semnificative și pe scară largă în modul în care sistemele de învățământ sunt concepute, proiectate și operaționalizate, cu transformări importante în ceea ce privește rolurile și relațiile de putere. O astfel de schimbare poate fi potențial amenințătoare pentru unele autorități educaționale, personalul școlii, părinții, profesioniștii și alte persoane din comunitatea mai largă, care își pot vedea contestate înțelegerile, aşteptările şi simţul identităţii. 

După cum se sugerează în aceste concluzii, este nevoie de o combinație de legislație, advocacy, dezvoltare de politici, educație și instruire, furnizarea de sprijin pe mai multe niveluri și colaborarea intersectorială. Este nevoie ca școlile să fie ajutate să adopte această abordare privind sănătatea mintală și starea de bine și să o implementeze în viața de zi cu zi a școlii. Un proces de jos în sus, participativ, care implică întreaga școală și comunitate ar fi o garanție că orice modificări aduse vor fi semnificative, bine implementate și cu efect pe termen lung.

(raportul poate fi consultat AICI)





 

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu