marți, 22 iulie 2025

Un program de succes și recomandări către MEN


Dă culoare școlii tale este o campanie națională în care intră tot mai multe școli și acest lucru mă bucură nespus. Am văzut azi câteva imagini postate de o școală din Republica Moldova și mi-am adus aminte de un text de recomandări de politică pe care l-am elaborat cu echipa unui proiect în 2016. Visez de atunci la un program național în care MEN să fie liantul dintre școli și artiști și să sprijine prin mici granturi colorarea școlilor. Însă, ca tot ce vine de la specialiști, nu este agreat de decidenți.


În atenția Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice, Domnului Ministru al Educației 

Introducere. Prezentul document conține o listă de recomandări adresate Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice, așa cum au fost ele generate ca o consecință a unui proiect pilot implementat la nivelul câtorva unități de învățământ preuniversitar din România.

140 de elevi din 7 școli din mediul urban și rural au fost implicați într-un exercițiu de artă participativă pentru realizarea câte unei picturi murale pe suprafețe mari în fiecare dintre cele 7 școli, lucrările fiind dedicate promovării diversității și drepturilor omului.

Experiența acumulată ne-a permis identificarea câtorva intervenții care sunt la îndemâna MENCS și care ar permite valorificarea experienței noastre prin extinderea acestui model de activitatela nivelul instituțiilor de învățământ preuniversitar. Ne permitem, în consecință, să vă împărtășim câteva propuneri cu speranța că, dacă le veți considera utile și realizabile, le veți prelua pentru a evalua posibilitatea valorificării experienței noastre la nivel național.

Experiența. Asociația Komunitas a derulat, în perioada 01 septembrie 2015 – 30 aprilie 2016, în parteneriat cu Centrul pentru Educație și Formare Sintagma, Asociația Colectiv A (Cluj) și Asociația KulturTrip (Târgu Mureș) proiectul “Dă culoare școlii tale”. Obiectivul anunțat al proiectului a fost realizarea în fiecare dintre școli a unei lucrări de pictură murală de dimensiuni mari. Concret, în cadrul proiectului au fost realizate intervenții artistice participative în spațiul a 7 școli gimnaziale – din mediul urban și mediul rural -, pe teme ce țin de drepturile omului, incluziune socială, combaterea discursului discriminatoriu sau instigator la ură. Elevii care au participat la proiect au parcurs mai întâi o etapă educațională: au fost organizate 42 de ateliere teoretice destinate familiarizării cu problematica drepturilor omului în așa fel încât elevii să fie în măsură să elaboreze un mesaj pentru pictura murală pe care urmau să o realizeze ulterior. Programul acestora a  inclus exerciții de modelare socio-educativă pe tematica antidiscriminarii, antirasismului și diversitătii, activități și dezbateri pe tema drepturilor omului/copilului, proiecții de clipuri video; elevii au participat apoi la ateliere practice de familiarizare cu diverse tehnici de pictură, de formulare a mesajului și a temei lucrării de pictură murală și de realizare a schițelor și desenelor cu tema respectivă. Cea de-a doua etapă a însemnat realizarea propriu-zisă a picturilor murale. În fiecare dintre cele 7 școli pilot, elevii, împreună cu artistul vizual angajat prin proiect, au realizat o pictură murală de mari dimensiuni (aprox. 30 m2). Tematica picturilor murale a fost din domeniul multiculturalității, diversității, antidiscriminării, antirasismului, drepturilor omului/ copilului etc. și a fost propusă de elevi și agreată cu conducerea școlii. Spațiul în care s-a realizat pictura murală a  fost propus de elevi, după consultări cu conducerea școlii. În toate școlile acesta a fost unul dintre holurile principale ale clădirii. Fiecare compoziție a avut un mesaj civic, discutat în prealabil în atelierele de pregătire.

În prelungirea acestor activități, a fost înființat – dotat și amenajat - în fiecare școală câte un club de artă.

 

Ceea ce și-au propus organizatorii să demonstreze prin proiectul ”Dă culoare școlii tale!” a fost faptul că schimbările relativ mici dintr-o școală pot avea un impact enorm asupra elevilor, mai ales prin implicarea lor directă în activități nonformale de promovare a valorilor democratice și în intervenții de artă participativă, menite să îi responsabilizeze și să le dezvolte abilitățile de cetățenie activă.

În urma acestei experiențe, putem afirma cu tărie că arta participativă are puterea de a redefini spațiul școlar și relația elevilor cu mediul lor de zi cu zi, fiind o formă eficientă de implicare comunitară la nivelul școlii și, totodată, de revendicare a dreptului la școală ca spațiu public, care le aparține mai ales elevilor (sau cel puțin ar trebui să le aparțină, în teorie). În urma unui astfel de proiect există o mare probabilitate ca elevii să înceapă să își perceapă altfel școala și să își contureze o relație personală cu ea.

În finalul proiectului a fost organizată o întânire cu profesori de la școli care nu au fost incluse în activitate. Participanții la această întâlnire finală au solicitat informații privind modurile de accesare a resurselor  atât materiale, cât și umane, tehnicile de intervenție la nivelul elevilor etc. Interesul pe care l-a stârnit în mod natural proiectul a întărit convingerea inițiatorilor că experiența merită și poate să fie extinsă.

 Argumente pentru extinderea la nivel național:

 Activitățile pe care le propunem spre a fi dezvoltate pot favoriza:

-        consolidarea motivației elevilor pentru școală prin caracterul participativ al activității, prin modificarea spațiului din școală și prin consolidarea sentimentului de control asupra traseului lor educațional; participarea la construcția culturii instituționale creează oportunitatea atașamentului față de cultura organizațională (de reținut că în studiul PISA 2012 elevii din România apar cu cel mai scăzut nivel motivațional pentru activități de învățare – competențe matematice)[1];

-        un nivel de competență minimal în domeniul drepturilor omului și o orientare atitudinală favorabilă dezvoltării durabile, interculturalismului, diversității culturale, non-discriminării – pentru elevii implicați în proiect, dar și pentru profesori (precizăm că în prezent, profesorii nu beneficiază de nici o formă instituționalizată de pregătire în domeniul drepturilor omului, al inter-culturalismului și non discriminării; modulele de formare pedagogică nu conțin nici o componentă din această familie conceptuală);

-        crearea unui mediu fizic școlar mai prietenos și oportunități pentru redefinirea spațiului școlar și a relației elevului cu școala.

 Recomandări

1. Evaluarea programului:

 

-        evaluarea programului de artă participativă pentru realizarea de picturi murale pe o tematică legată de drepturile omului în perspectiva valorificării sale pentru atingerea obiectivelor menționate mai sus;

-        evaluarea utilității programului de artă participativă pentru modificarea unor paradigme convenționale din sistemul educațional preuniversitar.

2. Facilitarea replicării programului la nivel național. Dacă reevaluarea independentă confirmă utilitatea programului, recomandăm:

-        asumarea, la nivelul Ministerului, a coordonării programului la nivel național;

-        dezvoltarea unei cooperări cu Universitățile de artă pentru realizarea unei baze de date cu resurse disponibile – artiști, informații de specialitate (materiale utile, surse, costuri etc), soluții de finanțare;

-        concentrarea, pe o platformă online a informațiilor despre resurse disponibile – atât la nivelul instituțiilor publice, cât și din sectorul privat, inclusiv cel non-profit;

-        desemnarea la nivelul inspectoratelor județene și al municipiului București a unor responsabili pentru facilitarea dezvoltării inițiativelor;

-        comunicarea, via inspectorate, a informațiilor necesare pentru ca proiectul nostru pilot să poată fi replicat în alte școli.

 

3. Valorificarea competențelor existente la nivelul organizațiilor neguvernamentale:

-       în ipoteza în care Ministerul este interesat să dezvolte acest program, organizațiile neguvernamentale care l-au implementat la nivel de pilot își exprimă întreaga disponibilitate de a acorda asistență atât pentru proiectarea acestuia, cât și pentru susținerea activităților de implementare

4. Dezvoltarea competențelor în domeniul drepturilor omului, interculturalității și dezvoltării durabile la nivelul corpului didactic:

-       o analiză ad-hoc a condus la constatarea faptului că programul de formare pedagogică a viitorilor profesori nu include nici o preocupare pentru dezvoltarea de competențe din domeniul drepturilor omului. Apreciem că această lacună, evidențiată în contextul implementării proiectului, este o vulnerabilitate majoră a sistemului educațional.

 

 Asociația Komunitas – 25 mai 2016








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu