marți, 17 iunie 2014

Lecțiile lui Mihaly Czikszentmihalyi (Schimbarea de paradigmă și reinventarea școlii)

Din când în când e bine să îl recitim/reascultăm pe Mihaly Czikszentmihalyi pentru a ne încărca bateriile ( Flow: The Psychology of Optimal Experience  - 1990; http://www.ted.com/talks/mihaly_csikszentmihalyi_on_flow). Vestitul psiholog ne vorbește de ”flow”, acea stare de flux, de maximă trăire, de împlinire, când simți că ești puternic și ai atins culmea potențialului de care ești capabil. 


În urma unui studiu complex în care au fost implicate 8000 de persoane, Czikszentmihalyi a formulat cele 7 condiții care fac posibilă intrarea în starea de flux, de curgere:
1.Implicare totală în ceea ce faci, concentrare și focalizare.
2.Un sentiment de extaz, de  a fi în afara realității.
3.Claritate interioară - știi ce trebuie făcut și cât de bine
4.Credința că ceea ce faci e realizabil și că ai toate abilitățile să faci respectivul lucru
5.Lipsa de îngrijorare - simți că poți depăși orice limite
6.Pierderea noțiunii timpului - focalizare pe prezent, orele trec precum clipele
7.Motivație intrinsecă - flowul este propria răsplată.  

Teza principală a lui Csikszentmihalyi este că fericirea nu este o stare fixă, ci poate fi dezvoltată pe măsură ce reușim să ajungem la starea de flux în viața noastră. Și aici educația poate avea un rol important și ea ar trebui concepută astfel încât să îi facem pe elevi să ajungă la o stare de flow în învățare. 

Acest lucru înseamnă ca elevii să aibă un cuvânt de spus referitor la modul în care sunt concepute activitățile și curriculumul, să le creștem autonomia în învățare, să îi implicăm în proiecte independente care să îi atragă și să îi motiveze interior.

(http://www.ted.com/talks/mihaly_csikszentmihalyi_on_flow  - in lb romana)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu