miercuri, 17 iunie 2015

Formați, respectați și liberi - profesorii finlandezi

Nu sunt de părere că ar trebui să împrumutăm modele din alte părți, mai degrabă cred că e necesar să analizăm ce funcționează la noi și să construim pe ce avem bun, dar consider că e foarte important să cunoaștem inițiativele și ideile de succes de prin alte colțuri ale lumii, să reflectăm la ele și să vedem ce s-ar potrivi și ce am putea schimba și pe la noi, ca să ne fie mai bine. Iar când vorbim de profesorii finlandezi e clar, ne spune și titlul unui articol apărut azi în ”The Guardian”- sunt ”altfel” pentru că au parte de:

- formare inițială și continuă cât cuprinde și de calitate ( bazată pe cercetare, în centre de formare care sunt adevărate laboratoare în care profesorii aplică teorii despre care învață la universitate, cam cum fac studenții la medicină într-un spital)
- respect din partea societății ( chestie de cultură națională, profesorii fiind dintotdeauna considerați ca ”civilizatorii” satelor finlandeze, valori precum echitatea și colaborarea bine înrădăcinate etc.)
- libertate (inspectoratele/inspecțiile au fost desființate din 1990, nu există testări naționale, școlile au autonomie privind curriculumul și evaluarea, iar sistemul funcționează pe bază de încredere între școli și autorități și asumarea responsabilității locale).


Cam așa, ”food for thought”, cum spun englezii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu