vineri, 28 iunie 2024

Despre evaluarea națională


 

Printre multe altele, aș fi așteptat de la 7 ani de lucru la o „Românie educată” și de la noua lege a educației și un 𝙘𝙖𝙙𝙧𝙪 𝙘𝙤𝙚𝙧𝙚𝙣𝙩 𝙙𝙚 𝙚𝙫𝙖𝙡𝙪𝙖𝙧𝙚 𝙨̦𝙞 𝙚𝙭𝙖𝙢𝙞𝙣𝙖𝙧𝙚, corelat cu un curriculum adaptat prezentului și viitorului și cu formarea profesorilor și încadrat într-o viziune de reformă pe termen lung.

Pentru că nu avem o perspectivă de sistem și un plan pe termen lung, cu etape și intervenții predictibile, în așa fel încât lumea să știe la ce să se aștepte, e normal să apară reacții și probleme, când vine câte un val și mătură spoiala. Acum e cu Evaluarea Națională, în zilele care urmează va fi cu Bacalaureatul și tot așa, pe bucățele, am vrea să peticim pe ici, pe colo. Eu cred că nu mai putem să tot cârpim această haină veche a educației, trebuie să o înlocuim.
Ce e mai greu de acceptat este faptul că nu am făcut nimic până acum, deși am fost atenționați de specialiști și avem analize foarte bune care ne recomandă și ce să facem. Până la multidisciplinaritate sau transdisciplinaritate la EN, să citim cuvânt cu cuvânt ce ne-a transmis OECD, încă din 2017, referitor la EN:
„Având în vedere 𝗰𝗼𝗻𝘀𝗲𝗰𝗶𝗻𝘁̧𝗲𝗹𝗲 𝗻𝗲𝗴𝗮𝘁𝗶𝘃𝗲 𝗮𝗹𝗲 𝗮𝗰𝘁𝘂𝗮𝗹𝗲𝗹𝗼𝗿 𝗲𝘅𝗮𝗺𝗶𝗻𝗮̆𝗿𝗶 𝗻𝗮𝘁̧𝗶𝗼𝗻𝗮𝗹𝗲 𝗮𝘀𝘂𝗽𝗿𝗮 𝗶̂𝗻𝘃𝗮̆𝘁̧𝗮̆𝗿𝗶𝗶, 𝗺𝗼𝘁𝗶𝘃𝗮𝘁̧𝗶𝗲𝗶 𝘀̧𝗶 𝗲𝘃𝗼𝗹𝘂𝘁̧𝗶𝗲𝗶 𝗲𝗹𝗲𝘃𝗶𝗹𝗼𝗿, este importantă creşterea calităţii lor. Ca o primă prioritate, România ar trebui să îmbunătăţească calitatea şi echitatea evaluării naţionale pentru clasa a VIII-a, ţinând cont de miza importantă a acesteia pentru viitorul parcurs educaţional al elevilor. Pe viitor, România ar trebui să revizuiască parcursurile şcolare şi certificarea de la nivelul învăţământului secundar, luând în considerare inclusiv 𝗽𝗼𝘀𝗶𝗯𝗶𝗹𝗶𝘁𝗮𝘁𝗲𝗮 𝗲𝗹𝗶𝗺𝗶𝗻𝗮̆𝗿𝗶𝗶 𝗲𝘃𝗮𝗹𝘂𝗮̆𝗿𝗶𝗶 𝗻𝗮𝘁̧𝗶𝗼𝗻𝗮𝗹𝗲 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗰𝗹𝗮𝘀𝗮 𝗮 𝗩𝗜𝗜𝗜-𝗮.” (OECD, Studiu privind evaluarea și examinarea în domeniul educației – România, 2017).

În plus, nu poți să evaluezi într-un fel și să predai în altul. Prin urmare, a avea un demers de evaluare transdisciplinar ar trebui să ai un mod de predare transdiciplinar, adică să formezi mai întâi profesorii pentru ca apoi aceștia să predea în acest fel. E o chestiune complexă, care trebuie abordată la nivel macro, printr-o reformă complexă a întregului sistem. Deocamdată, avem doar o Românie educată eșuată.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu