Analizând cercetările referitoare la competențele necesare pentru obținerea performanței organizațiilor, Daniel Goleman, autorul conceptului de inteligență emoțională, nu numai că a adăugat setului de competențe tehnice și cognitive pe cea emoțională, dar a plasat-o pe un loc central în ceea ce privește leadershipul (Goleman, Boyatzis, Mc Kee Primal Leadership: Realizing the Power of Emotional Intelligence – 2002, traducere în limba română - Inteligența emoțională în leadership, Curtea Veche, 2007).
Goleman descrie inteligența emoțională ca pe un amestec de
stăpânire de sine, motivație, empatie, gândire liberă, tact și diplomație. În
concepția lui Goleman, inteligenţa
emoţională este capacitatea personală de identificare şi gestionare
eficientă a propriilor emoţii în raport cu scopurile personale (carieră,
familie, educaţie etc). Finalitatea ei constă în atingerea scopurilor unei
persoane, cu un minim de conflicte inter şi intrapersonale.
Modelul introdus de psihologul american are următoarele
elemente:
1. Cunoașterea propriilor emoții (self-awareness),
abilitatea de a le identifica și de a le recunoaște impactul asupra modului de
manifestare.
2. Gestionarea emoţiilor (self-management), constând în
controlul emoțiilor și alegerea celei mai bune modalități de exprimare a
acestora în diferite împrejurări.
3. Conștientizarea responsabilității sociale(social
awareness) – recunoașterea emoțiilor celorlalți, abilitatea de a înțelege și
reacționa la emoțiile celor din jur.
4. Managementul relațiilor (relationship management) – abilitatea de a
inspira, influența și dezvolta relații interpersonale astfe încât să se
comunice eficient și să se evite conflictele.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu