marți, 20 noiembrie 2018

Școala ca organizație care învață


Add caption


Am revăzut recent, pregătind o prezentare, un text pe care l-am scris în 2002 despre școala ca organizație care învață și mi-am dat seama că această temă e probabil mai actuală ca oricând: am constatat, din vizitele pe care le-am făcut în ultima perioadă, că multe școli  sunt încremenite în modele structurale și funcționale învechite, care nu mai corespund așteptărilor copiilor și noilor tendințe din societatea/ lumea în care se află.

Despre școală ca organizație care învață

Pentru a supraviețui și a se dezvolta, rata de creștere a învățării din interiorul unei organizații trebuie să fie cel puțin egală, dacă nu mai mare decât rata schimbării din mediul extern organizatiei ( Stoll și Fink, 1996). Deoarece lumea din jur se schimbă foarte rapid, organizațiile, respectiv școlile, trebuie să se îmbunătățească continuu și să învețe să-și identifice cu precizie rolul în contextul în care funcționează( Elmore, 2000).

Handy (1999) definește acest tip de organizație ca:
  • o organizație care învață – are o direcție clară de dezvoltare, stabilită în urma analizei realității și contextului în care există, își planifică eficient, eficace și flexibil etapele de dezvoltare și consideră  că procesul de ameliorare continuă este o trăsătură a culturii sale organizaționale;
  •  o organizație care încurajează învățarea pentru toți membrii comunității sale educaționale (’learning for all’).
Într-o organizație care învață
  • profesorii sunt adevărați specialiști în educație (ei sunt la curent cu noile cercetări din  domeniul psihopedagogiei și strategiilor de predare-învățare-evaluare; procesul de predare –învățare nu a devenit o rutină);
  • se investește mult în dezvoltarea profesională de calitate a personalului;
  • profesorii participă la luarea deciziilor ( directorii de succes ai acestor școli fiind astfel considerați a fi’lideri de lideri’);
  • se promovează relații de colaborare, ca o condiție de a avea succes în procesul de ameliorare școlară;
  • există interes pentru parteneriatul cu instituții și membri din comunitatea în care instituția se află;
  • sunt administrate cu eficiență activitățile zilnice (de ex., probleme de disciplină, decizii, comunicare, rezolvare de conflicte etc.) pentru a preveni influența lor negativă asupra proceselor de schimbare legate de procesul de predare –învățare; în acest sens, o astfel de organizație dispune de o gamă largă de procedee și practici în care elevii, părinții și personalul școlii au încredere. 

Dacă am dori să scoatem școlile din amorțeala de care vorbeam mai sus, pentru a le transforma în organizații care învață, avem deja un exemplu care funcționează. Anul acesta, în septembrie 2018, în Țara Galilor s-a schimbat curriculumul (pentru a se raporta la competențe pentru sec. 21 etc.)  și, pentru a sprijini implementarea lui, lumea s-a unit (guvern, universități, autorități regionale și locale,  societate civilă, rețele de școli, furnizori de formare, asociații de părinți etc.) și au creat un model cu 7 dimensiuni de „școală ca organizație care învață” pe care au început să îl implementeze în școli, cu tot cu guidance și sprijin. Modelul presupune acțiuni și procese de transformare în următoarele direcții (fig. de mai sus):
1.     Viziune împărtășită și scopuri comune focalizate pe învățarea pentru toți - #adică, aici noi toți învățăm tot timpul.
2.      Crearea de oportunități de învățare pentru tot personalul - #adică, toți profii sunt trimiși la activități de formare.
3.     Promovarea învățării în echipă și prin colaborare – #adică, învățăm împreună.
4.     O cultură a investigației, explorării și inovării – #adică, suntem curioși și aducem și la noi ce e nou prin domeniu.
5.     Stabilirea unor sisteme și mecanisme care să faciliteze schimbul de experiențe de învățare – #adică, spunem și altora ce am învățat.
6.     Învățare cu și din mediul extern – #adică, ieșim din școală și colaborăm cu cei din comunitate.
7.     Leadership bazat pe învățare – #adică, directorul învață și el și se perfecționează.
  
Cam despre asta e vorba când vrem cu adevărat să reformăm educația.






2 comentarii: