miercuri, 6 martie 2019

Starea de bine și cu un spațiu școlar prietenos se ține


foto din arhiva personală (prin anul 2000)

 O listă la îndemână, de verificat dacă și în școala voastră spațiul e unul prietenos. Pentru că starea de bine și cu un spațiu prietenos se ține🙂:


SPAȚIUL școlar prietenos – listă de control
în clase există panouri pe care sunt expuse lucrările elevilor la diferite discipline;
elevii au responsabilităţi în ceea ce priveşte selectarea şi expunerea lucrărilor;
afişajele sunt schimbate regulat şi reactualizate;
pereţii claselor sunt pictaţi cu desene adecvate vârstei;
mobilierul din clase este modular şi se rearanjează în funcţie de tipul de lecţie (de exemplu, o dispunere a mobilierului în semicerc / oval încurajează discuţiile, interacţiunea, dezvoltarea de relaţii interpersonale);
există o mică bibliotecă în fiecare clasă;
clasele au elemente de cultură expresivă: simboluri specifice, imnul clasei, sloganul clasei, ceremonii specifice, regulile clasei etc.;
elevii au responsabilităţi în clasă ce vizează mediul şcolar: îngrijirea florilor, aranjarea mobilierului, serviciul zilnic etc.;
în clase / holuri există dulăpioare individuale pentru elevi;
pe holuri sunt panouri cu informaţii despre activitatea şcolii, fotografii, anunţuri, lucrări ale elevilor, prezentări de acţiuni ale consiliului elevilor, expoziţii tematice etc.;
geamurile holurilor/ claselor sunt pictate în culori şi modele vesele;
pereţii cancelariei sunt folosiţi pentru panouri informative, expunerea unor materiale noi din domeniul educaţiei etc.;
în cancelarie există facilităţi pentru profesori: etajere pentru bibliorafturi şi diverse materiale, spaţii individuale de corespondenţă, dulăpioare personale, flip-chart cu anunţuri, mobilier modular pentru lucru individual şi / sau în grup, televizor, video, cafetiere, frigider etc.;
în pauze se ascultă muzică;
soneria care anunţă pauzele are o melodie veselă;
elevii au acces în toate spaţiile şcolii;
nu există intrări separate pentru elevi şi profesori;
elevii şi profesorii au acces permanent la echipamentele şcolii — computere, fotocopiatoare etc.;
spaţiile, echipamentele, instalaţiile nu pun în pericol siguranţa copiilor;
terenurile de joacă şi bazele sportive corespund standardelor necesare şi nu pun în pericol sănătatea copiilor;
în şcoală se derulează un program de educaţie pentru igienă şi sănătate în care şi copiii au responsabilităţi de organizare;
există afişaje de atenţionare privind curăţenia în diferite locuri din şcoală — holuri, toalete etc.;
există un sistem de recompense şi sancţiuni în ceea ce priveşte păstrarea/ amenajarea mediului şcolar;
grădina şcolii este întreţinută în toate anotimpurile, inclusiv prin acţiuni ale elevilor;
în curtea şcolii sunt marcaje pentru diferite jocuri;
grupurile sanitare sunt curate;
personalul de îngrijire este responsabilizat să întreţină spaţiile şcolii.

(A.Tîrcă, E.Rădulescu – O școală prietenoasă, Editura Humanitas, 2005)



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu