luni, 11 martie 2024

Școala ca ecosistem


 

𝐒̦𝐜𝐨𝐚𝐥𝐚 𝐜𝐚 𝐞𝐜𝐨𝐬𝐢𝐬𝐭𝐞𝐦 și comunitate de interacțiuni și interdependențe, în care fiecare aspect contează, e o idee despre care am mai scris și care îmi place, pentru că are legătură cu modul în care o organizăm și ne purtăm între zidurile ei (https://ancatirca.blogspot.com/.../vorba-de-educatie...). Această analogie ne ajută să înțelegem că școlile nu sunt simple instituții într-o comunitate, ci sunt sisteme complexe, asemănătoare cu un ecosistem natural, definit ca „o comunitate de entități vii și nevii, ce interacționează într-un mod integrat prin procese fizice, chimice și biologice.”Componentele școlii ca ecosistem sunt elevii, profesorii, personalul auxiliar, părinții, infrastructura, curriculumul, climatul și resursele, toate acestea cuprinse în multitudinea de interacțiuni și procese de dezvoltare care au loc zilnic într-o școală.

Într-un ecosistem, interdependența este o condiție de bază și e bine să înțelegem că fiecare aspect dintr-o școală are legătură cu celelalte și orice se întâmplă într-un loc, într-o parte a sistemului, va influența o altă parte din el. Din această perspectivă, orice aspect contează într-o școală, dincolo de lecțiile predate de profesori, contează cum arată spațiul școlii, cât este el de prietenos, contează relațiile dintre copii și profesori, cât sunt ele de apropiate, contează modul în care lucrăm cu părinții, cât de mult îi implicăm în viața școlii, contează climatul din școală și cât este el de colaborativ, contează stilul de conducere al directorului, activitățile extra clasă și cât de bine răspund ele intereselor și pasiunilor elevilor.
În fotografie e un proiect al unei școli care a dat fiecărui copil un sfert de cerc să deseneze în el ce vrea el. A ieșit această pictură murală, care nu doar că e foarte frumoasă, ci contribuie la contruirea a ceea ce se numește sentimentul de apartenență la comunitatea școlii, acel atât de important ”sense of belonging”.
📷: The Teacher Next Door

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu