miercuri, 30 martie 2022

Reforma nu se face peste noapte

 Eram aici, în grădină, îmi beam ceaiul de după amiază, când am citit știrea cu noua structură a anului școlar și schimbarea modului în care se va face evaluarea. 

Sigur, e bine că dorim să transformăm ce avem în prezent și să aducem idei noi, dar modul în care o facem este unul complet neadecvat, în stilul ce visăm noaptea punem în aplicare în dimineața următoare. Nu tu analize și studii care să recomande intervenția în sistem, nu tu consultări ample și de durată (cu profesorii, în primul rând, pentru că ei vor implementa schimbările), nu tu un demers bine pritocit și prezentat cu argumente solide. În țările civilizate, înainte de a introduce o schimbare majoră, se fac studii de impact, pentru a analiza ce presupune respectiva schimbare pe mai multe planuri. Noi venim așa peste noapte și aruncăm bomba, într-un context în care lumea, profesorii, părinții, copiii se refac după pandemie și au nevoie de stabilitate și echilibru - schimbăm din temelii sistemul de evaluare a elevilor, ca și cum nu avem nicio problemă, suntem bine organizați, avem capacitate instituțională pentru transformare, infuzăm rapid în școli orice inovație, totul funcționează strună, am rezolvat prioritățile ( rămânerea masivă în urmă în pandemie, masă caldă în școlile din comunități dezavantajate, părăsirea timpurie a școlii, planuri cadru noi pentru liceu, starea de bine a profesorilor și a elevilor, modernizarea predării, elaborarea standardelor de evaluare, formarea profesorilor etc.). 

E OK cu module, dar stați așa, că nu putem fi siguri că se va întâmpla, acum nu mult timp era foarte OK cu trimestre în loc de semestre. 

E OK că nu se mai dau teze, dar evaluarea standardizată digitalizată este oare posibilă în toate școlile din România, în cele în care copiii nu au tablete și nici măcar un computer în fiecare clasă? Apoi, știu că există o firmă care se ocupă de asta ( mi se pare că toate aceste schimbări duc toate către interesele acesteia, module+fără teze=evaluare standardizată), dar înțeleg că există teste standardizate doar pentru 2-3 discipline. Ce facem cu restul materiilor? Ca să nu mai repet, a nu știu câta oară, că în lume există o puternică mișcare împotriva testelor standardizate, iar sistemele moderne de educație au renunțat la ele în favoarea evaluării formative și urmăririi progresului fiecărui elev în raport cu el însuși. 

Dacă vrem să reformăm cu adevărat educația, sfatul meu este să ieșim public când avem totul bine pus la punct, gândit, planificat și cu un plan de comunicare publică bine conceput. Altfel, și cea mai bună idee nu are credibilitate, oricât de deschiși și dornici de schimbare am fi noi, ceilalți.

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu