miercuri, 18 mai 2022

Despre testele standardizate

O să vedem ce va fi, dar sunt aproape sigură că nu se va întâmpla mare lucru nici cu testarea standardizată, așa cum nu s-a întâmplat nici cu alte inițiative ( feedback elevi, remediale etc.), tocmai pentru că facem lucrurile peste noapte și fără analize serioase. 

În plus, toate analizele pe educație din ultima vreme menționează și recomandă ca în vremuri grele, cum a fost pandemia și perioada de după, să nu se facă schimbări majore în educație, care vin pe un background ce nu le acceptă. Și, pentru că tot ni se dau exemple din medicină, cu diagnosticare și prevenție, e ca și cum unui bolnav ieșit din terapie intensivă, în loc să îl lași să își revină pe îndelete, îi aplici un program intensiv cu sport, mișcare și adrenalină.  

Să zicem că se vor aplica aceste teste, mă îndoiesc că se va face ceva cu rezultatele, că se vor elabora texte de politici publice care să le valorifice și că se vor găsi soluții imediate și cu efect la problemele identificate de testare. Am avut și avem date destule, din PISA, TIMSS, evaluări naționale la diferite clase, analize ale Băncii Mondiale etc., și nu s-a făcut nimic cu ele, suntem tot cu 42% analfabetism funcțional și rezultate proaste la testările internaționale de ani de zile. 

În privința testelor standardizate, iată ce menționează „Studiul OECD și UNICEF privind evaluarea şi examinarea în domeniul educației - România, 2017”: „Evaluarea elevilor este dominată de examinări cu mize importante, care limitează procesul de învățare și promovează o definiție restrânsă a succesului... În România, evaluarea elevilor se caracterizează printr-un puternic accent pe testarea externă, ceea ce permite in mică măsură profesorilor să recurgă la propriul raționament profesional și să ofere feedback elevilor, aspect esențial în procesul de învățare... În acest sens, se recomandă elaborarea STANDARDELOR DE EVALUARE și formarea profesorilor pe teme de evaluare formativă.” Adică, adaug eu, pe metode eficace, furnizare de feedback individualizat, corelarea evaluării cu competențele menționate în curriculum și utilizarea standardelor în evaluare. 

Apoi, parcă văd, va urma o goană a părinților, profesorilor și meditatorilor pentru rezolvarea pe parcursul anului a cât mai multor teste elaborate de compania privată pentru a face față evaluării finale de la școală. Ce timp pentru construcție, reflecție, feedback...În plus, aceste teste sunt pe bani, așa că să vezi echitate în sistem! Cine poate, va lucra pentru antrenament, cine nu, va fi tot în urmă, fără nicio șansă de a progresa. 

Am scris mai pe larg pe această temă AICI

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu