marți, 16 iulie 2013

Educația timpurie în Reggio Emilia - prezentare generală



Foto din arhiva personală
Grădinițele din Reggio Emilia au la bază un principiu important al lui Loris Malaguzzi (profesorul și filozoful care a pus bazele acestui model de educație timpurie) și anume, că un copil nu este o persoană imatură, ci una cu mult potențial, capabilă să contribuie la propria dezvoltare. Prin urmare, o grădiniță trebuie să fie un loc al experimentului, în care copilul să se poată exprima prin nenumărate limbaje (cuvinte, pictură, muzică, modelaj etc.), ajutat de o echipă de adulți formată din educatoare, profesorul de arte plastice (atelierista) și pedagogul/ expertul în educație.  

În activitățile zilnice, copiii  își dezvoltă creativitatea în multiple feluri:  jucându-se cu lumini și umbre, pictând, modelând lutul, realizând construcții din lemn, pietre sau hârtie, utilizând computerul sau microscopul etc.

Toate activitățile sunt înregistrate în cadrul unui proces specific, numit documentare, prin care se urmăresc pas cu pas dezvoltarea și progresul fiecărui copil, ilustrate în fotografii, desene, cuvinte, lucrări ale elevilor etc., care sunt afișate și puse și la dispoziția părinților.

Important de subliniat că toate aceste activități au loc în spații special construite și amenajate pentru a pune în practică filosofia Reggio, care consideră că spațiul  este un al treilea educator. În grădinițele din Reggio Emilia, spațiul claselor comunică cu grădini sau curți exterioare și sunt astfel construite încât copiii să aibă acces în cât mai multe locuri pentru a-și alege la ce activități să participe sau să își poată privi la lucru colegii de grupă sau din alte grupe.
Spațiu dintr-o grădiniță din Reggio Emilia - foto din arhiva personală
Un rol important în educația copiilor din Reggio Emilia îl au părinții, care se implică ca voluntari în diverse activități, realizează diverse obiecte necesare amenajării spațiului, colaborează între ei sau participă la activitățile copiilor. La finalul programului de grădiniță, părinții au posibilitatea să se întâlnească cu educatoarele pentru a vorbi despre progresul copilului, pentru a-și exprima propriile îngrijorări și opinii, astfel încât să existe o abordare educațională comună a școlii și a familiei.

Grădinițele din Reggio Emilia sunt sprijinite de autoritățile locale, care investesc o treime din buget în educația timpurie.

La finalul vizitei de studiu in Reggio Emilia, cu formatoarele, experte Reggio Children, Elena Giacopini și Antonia Ferrari - foto din arhiva personală - 2011
Pentru a promova ideile lui Loris Malaguzzi și ale modelului de educație timpurie Reggio Emilia,  pentru  a menține calitatea procesului didactic din grădinițele din oraș, dar și pentru a manageria cererea extrem de mare de formare la fața locului, care vine din toate colțurile lumii, a fost înființată Reggio Children, o organizație locală cu capital mixt public - privat (în care municipalitatea are procentul majoritar) ale cărei venituri sunt investite în cercetare, dezvoltare profesională și amenajarea grădinițelor (textul susține materialul video de mai jos realizat de Rai Uno).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu