duminică, 28 iulie 2013

Stiluri negative de conducere: managementul post-hoc




Există moduri de a conduce o instituție care sunt contraexemple de stiluri de management. Din păcate, ele sunt din ce în ce mai des întâlnite și în sistemul de învățământ, public sau privat. Foarte larg răspândit, din nefericire, este așa numitul management post-hoc. Principiul de bază al unui conducător care exercită un astfel de stil de management este șeful are întotdeauna dreptate și nu este niciodată vinovat. Acest mod de gândire îi asigură de fapt siguranța jobului.
Pentru că nu are cunoștințe solide în domeniul managementului educațional, un astfel de conducător va veni cu idei vagi, obiective neclare și generale, de multe ori prezentate însă în cuvinte frumoase menite să ascundă  lipsa unei pregătiri de specialitate. Dacă subordonații cer clarificări, răspunsul clasic este tu ești expertul/ de aceea te-am angajat pe tine. Poziția de top pe care o are în ierarhia instituțională (ușor de obținut într-o societate care foarte rar se mai bazează pe competiția valorilor) acționează ca un zid protector și substitut pentru o expertiză reală în educație care ar impune respect. În loc să proiecteze și să planifice cu rigurozitate activitatea instituției, să aloce responsabilități clare, să monitorizeze  implementarea strategiilor și să își asume împreună cu colegii și insuccesele, îi judecă pe subordonați doar după ce au avut loc activitățile(post-hoc) și le spune ce ar fi trebuit făcut (De ce nu ai făcut așa și așa...), ca un înțelept ale cărui competențe nu pot fi contestate .
Dacă îi pui la îndoială cunoștințele, consideră că este un atac la persoană sau o lipsă de subordonare. Se înconjoară de persoane slab pregătite și foarte rar angajează oameni care sunt mai bine pregătiți decât el/ea și care pleacă din organizație imediat ce înțeleg despre ce e vorba.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu