duminică, 6 iunie 2021

Despre metodologia privind concursul de directori


În ultima perioadă, s-a făcut atâta vâlvă despre concursul de directori, au fost numeroase ieșiri în presă, cu laude că vom face și vom schimba, au fost politicieni tineri care s-au consultat cu tot felul de specialiști în diverse întâlniri, au luat cuvântul în Senat și au organizat întâlniri în Parlament, de ziceai că o să avem cea mai bună competiție ever. Sincer, m-aș fi bucurat foarte tare, pentru că știți ce cred eu că, dacă director bun nu e, nimic nu e.

Citesc acum metodologia pusă în consultare publică și constat că acest concurs nu va fi foarte deosebit față de ce am avut în 2016. Au trecut 5 ani și nu avem încă standarde serioase pentru această funcție, construite conform nevoilor de management și leadership modern, deși ar fi fost ușor de realizat, sunt atâtea modele elaborate de alte țări. Avem aproape aceeași bibliografie, pe Bush și pe Hattie (nu e foarte relevant pentru management, dar, mă rog) și Senge, în loc de 2 autori români care au fost pe listă în 2016 (puteau să fie mai mulți autori pe această listă, să citească candidații cu această ocazie, sunt mulți autori români buni care au scris pe această temă, iar cărțile lor sunt în librării sau în școli, unele elaborate în cadrul unor proiecte MEN), plus legi și regulamente pe care să le știi pe dinafară, în anul 2021, închipuiți-vă. Apoi, va fi un test standardizat, realizat probabil de reprezentanți ai unei companii (în vogă în aceste vremuri, care se ocupă de testarea elevilor), care au elaborat și întrebările acelea cu măgarul din 2016. 
 
Ca și în 2016, va fi un interviu în fața unei comisii compuse cam din aceleași persoane ca atunci- reprezentanți ai școlii, ai autorităților locale, ai inspectoratului și ( aici e ceva nou), ai unor firme de resurse umane mijlocii, mari sau foarte mari sau ai universităților, toți acești „specialiști în management școlar” având rolul ca în 60 de minute să evalueze, citez, „competențele de management strategic, operațional și de comunicare”, „abilitățile de rezolvare a unor situații-problemă, raportat la contextul și specificul unității de învățământ și competențele digitale, printr-o probă practică, ale candidatului”. Mă întreb, chiar pot să o facă? 
 
Ce e nou e că se poate prezenta la concurs orice profesor cu minim 5 ani vechime, ceea ce, după părerea mea nu este în regulă, am zis aici, încă din februarie - https://ancatirca.blogspot.com/search.... A ajunge director de școală cred că trebuie să fie o evoluție normală în carieră a unui profesor, care are ceva ani de experiență, care a avut anterior poziții de conducere și coordonare la nivelul departamentelor școlii, în proiecte de colaborare, care e apreciat de părinți, elevi și colegi, știe să se poarte, să asculte și să vorbească. 
 
Și, pentru că mi-am adus aminte cu drag de anii când eram directoare de școală, am umblat la „arhivă” și iată o fotografie din primul meu an de directorat, în 1998 și o diplomă primită prin 2000 și un pic, ziceau copiii că eram o șefă mishto 🙂.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu