luni, 1 august 2022

Despre noile legi ale educației (7)


În acest moment, stăm cam așa cu legile educației:
- sunt criticate public de numeroase nume recunoscute și respectate în educație, de la vreo 2-3 rectori, destui experți și consultanți, câțiva părinți, până la profesori curajoși, care își dau seama de importanța acestor documente;
- nu am citit nicio susținere publică a legilor, una pro din toată inima, una făcută cu entuziasm, cu argumente, una asumată;
- nicio reacție de la inspectori ( sunteți destui inovatori, ce e cu voi???) și inspectorate, prea puține de la directorii de școli (dragii mei, am speranță că sunteți modele de implicare!);
- părinții sunt interesați de ce se întâmplă și au comentarii pertinente, de exemplu, cei de pe grupul Părinții cer schimbare;
- în afară de Edupedu, care are niște poziții critice, presa (cât de cât) de specialitate ori promovează prevederile legilor fără a face comentarii, ori nu abordează subiectul, ori nu preiau criticile;
- nu avem dezbateri reale, în care să se audă vocea profesorilor, în care să se aducă argumente pro și contra, pe punctele principale din legi; ONG-urile care susțin legile și au contribuit la elaborarea lor încearcă să organizeze niște dezbateri, dar aceastea sunt unele anemice, în care invitații ne țin mini cursuri de teorie și pedagogie, ce nu au legătură cu documentele respective; vor avea mult de pierdut în viitor aceste asociații, nu vor mai avea credibilitate;
- sunt mulți care tac chitic (pe bune, cum puteți dormi noaptea???), oameni pe care îi cunosc, cu care am lucrat, specialiști valoroși, profesori universitari de pedagogie, care, altfel, erau prezenți pe rețele și în conferințe și ne vorbeau despre echitate, reforme etc.
Dacă aș fi în locul celor de la minister, după ce trece termenul pentru consultare, aș retrage legile, aș spune că feedbackul primit este majoritar negativ și aș amâna apariția lor și m-aș ocupa de începerea în bune condiții a anului școlar, care vine cu schimbări nepregătite ( știe cineva cum se va face evaluarea acum, când avem module în loc de semestre, au apărut vreun ghid de evaluare sau materiale de spijin pentru profesori ref la planificare și proiectare???), cu alt val al pandemiei, cu pierderi mari în învățare în comunitățile dezavantajate.
Dacă ar mai fi nevoie să schimb legile educației (știu că împinge România Educată de la spate, dar, cum a lâncezit 7 ani, mai poate să o facă în continuare sau să-și recunoască eșecul și să se reevalueze, societatea ar aprecia această onestitate, nu e nicio problemă, nu îi învățăm și pe copii că e OK să greșești?), aș face-o mult mai inteligent, într-un moment mai bun, nu în și după pandemie, pe bază de studii și analize, cu o echipă de lucru formată din oameni cu expertiză și experiență solide în domeniul educației, indiferent din ce partid sau de ce parte a baricadei sunt. Educația ar trebui să fie un domeniu în care să fim, într-adevăr, ÎMPREUNĂ, pentru copii.
Gând bun, din #grădinaeducației, în prima zi din august!🌿

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu